onsdag 4 augusti 2010

Tangled

Disney's senaste animerade film kommer att heta "Tangled", en saga baserad på Rapunzel. Dock kommer den svenska titeln heta "Trassel" vilket jag tycker låter riktigt horribelt. Dem skulle egentligen bara köra med titeln "Rapunzel", men eftersom deras senaste film "The Princess and the Frog" inte drog till sig lika mycket pojkar som flicker, så ville dem ändra på namnet, och utesluta allt som har med prinsessa att göra. Så kom dem på namnet "Tangled" istället. Själv föredrar jag namnet "Rapunzel", men jag kan förstå att Disney vill att deras film ska tilltala alla.

Nu kommer denna film vara helt i CGI-animation och inte 2-D. Jag själv har aldrig varit så himla förtjust i deras senaste CGI-animerade filmer. Dock tyckte jag väldigt mycket om deras senaste film "Bolt". Och det känns som om Disney är på bättre väg nu än innan. Så varför är jag intresserad av "Tangled"? Denna filmen känns annorlunda än Disney's andra CGI-filmer. Denna här känns som en blandning av en klassisk 2-D blandat med CGI. Efter alla floppar har Disney bestämt sig för att göra det dem bäst kan: Animerade filmer baseard på diverse sagor. Och jag klandrar dem inte... Det verkar bara inte gå så bra när dem försöker på sig egna saker. Men det slår aldrig fel när dem lånar storys från olika sagor. Deras senaste var ju "The Princess and the Frog" som också var baserad på en saga, nu Rapunzel och dem ska även göra en 2-D animerad film baserad på HC Andersens "Snödrottningen" vilket jag längtar till!



Vad jag verkligen gillar med filmen är stilen. Disney's CGI-animerade filmer har äntligen slutat se ut som Pixar och dem börjar se lite mer ut som Disney igen. Stilen känns väldigt bekant, och jag tror det är meningen också. Alla de varma färgerna, utseendet på karaktärerna och även musiken är gjord av samma person som skrev musiken till alla gamla klassikerna. Dem verkar också ha ansträngt sig mer än vanligt när dem animerade karaktärerna. Man kan se varenda hårstrå i Rapunzels hår och varenda liten detalj i hennes klänning. Men sådana saker är väl ändå inget speciellt för dagens teknologi... Men just för Disney känns det speciellt!





Jag tror att detta kommer bli riktig bra! Och kanske till och med kalla sig en Disney klassiker! Kanske t.o.m. bli bättre än "The Princess and the Frog". Trailern är som ren ögongodis! Dock är valet av låten i trailern inte särskilt bra... Men Disney vill väl såklart locka folk med lite "populära" hit-låtar!

Filmen kommer troligen ha premiär nästa år hos oss, men jag hoppas vi kommer att kunna se den i slutet av 2010 :)

1 kommentar:

Ina sa...

Det er ju en gammel melodi fra Pink. (som er best) Tjek ind videon http://www.youtube.com/watch?v=10CVmyYNcZk og så er der denne som er ose er god http://www.youtube.com/watch?v=7aFcQUWfdaQ / Knus