lördag 1 januari 2011

Tidernas bästa kvinnliga spel karaktär är...

Jag har länge velat skriva om en viss spelkaraktär som både jag och min pojkvän älskar! Och jag tänker tillägna denna karaktär i mitt alldeles första inlägg detta året! Och berätta varför hon är så bra och varför hon är överlägsen andra kvinnliga karaktärer!

Och karaktären är...

Samus Aran från Metroid!

Samus är en av mina favorit bland alla spelkaraktärer, och hon är nog den enda kvinnliga som jag gillar. Och Samus är faktiskt den allra första kvinnliga spelkaraktären i videospelshistorien.



Det som gör Samus så speciell är att hon inte ser ut som resten av alla möjliga kvinnliga spelkaraktärer. Det vill säga att hon inte har överdrivet stora bröst och visar mycket hud. Tyvärr finns det många karaktärer som ser ut sådär för att locka, ja det manliga könet.

Som denna här...



Tyvärr finns det allt för många karaktärer som det här ute i spelvärlden. Och det finns inte så många som tjejer kan ha som förebild. Det är just därför Samus Aran är så bra! Hon behöver inte springa runt i en liten bikini för att vara cool och tilltala det manliga könet. Hon springer runt i sin coola Varia suit som täcker hela kroppen och skyddar. Men såklart finns det en sårbar kvinna inuti dräkten...



Inuti sin Varia Suit har Samus på sin Zero Suit, som ser ut som en blå trikå. Och även den täcker hela kroppen och skyddar henne från mindre skador.

/>

När första Metroid till NES släpptes, så trodde alla som spelade att Samus var en man, eftersom man aldrig fick se henne utan sin rustning. Det var inte förräns hon tog av sin hjälm i slutet av spelet. Då blev en massa spelare chockade. En kvinna som prisjägare?? Och som dödar monster, rymdpirater och räddar dagen??? Helt befängt ju! Haha, nä, jag tror nog att dem flesta blev positivt överasskade av att spela som en kvinna för första gången.



Förra året släpptes det senaste Metroid spelet till Wii "Metroid Other M". Men tyvärr blev det inte så framgångsrikt som man hoppades på. Tyvärr är det många som inte riktigt gillade Samus i spelet p.g.a. en massa anledningar. Spelet i säg var väl okej enligt många, men de flesta tyckte att skaparna förstörde Samus's karaktär helt och hållet. Både jag och gubben tycker att alla som tycker så kan dra åt skogen och inte kalla sig en äkta Metroidfan! Vi båda älskade henne i spelet och ser inga fel som helst.

Anledningen till att så många ogillade henne är för att Samus för första gången pratar och visar känslor. I de äldre spelen var det ju omöjligt att videospels karaktärer ens uttrycker sig, men i de senaste spelen har man bara valt att låta henne vara en tyst person som inte uttrycker sig så mycket. Men i "Metroid Other M" valde man att gå lite djupare och utveckla hennes karaktär lite mer. Så för första gången pratar hon och delar med sig sina känslor med spelaren. Tyvärr tyckte folk att Samus hade blivit en gnällig liten unge som är rädd för saker och ting. Samus var inte som folk tyckte hon skulle vara... För Samus är ju tyst och cool och orädd, nästan som en robot.



Jag tycker att det är synd att folk är så trångsynta och förstår inte anledningen till varför hon blir känslosam i specifika scener. Att dem kallar sig för Metroidfans kommer alltid att vara mystiskt för mig.



Hursomhelst älskade jag och pojkvännen spelet och även Samus. Vi båda förstår hennes känslor och tycker det är trevligt att äntligen få höra henne prata.



Vi båda håller med om att Samus är den perfekta förebilden för tjejer. Hon är grymt cool, kan ta hand om sig själv, behöver inte visa klyftan för att bli omgillad och behöver inte vara tjejig med sötsliskig design och rosa som sin favoritfärg. Ja, ni förstår nog min poäng ;) Tyvärr finns det inte så många kvinnliga karaktärer som vi kan se upp till. Visst, det finns några, men tyvärr dominerar de halvnakna kvinnorna spelvärlden.

Tyvärr finns det även en massa killar därute som är mer intresserad av Samus i sin Zero Suit och ser henne mer som ett sexobjekt än en badass prisjägare. Samus i sin Zero Suit gav upphov till en himla massa obegripliga bilder som folk har ritat. Och tyvärr har många killar ritat henne som en storbystad, blond bimbo.

Ett exempel...

http://reiq.deviantart.com/art/Samus-Aran-Corruption-90027192?q=boost%3Apopular+Samus+Aran&qo=3

Det finns tusen fler bilder i stil med denna... och det känns rätt tragiskt att se så många förstöra en bra karaktär såhär och förvandla henne till en bimbo...

En liten seriestripp av en kille från DeviantArt som heter BrokenTeapot ritade denna som säger sig självt...



Men jag försöker inte bry mig och ger istället applåder åt dem som faktiskt gör riktigt snygga och smakfulla bilder som denna :)

http://icewolf883.deviantart.com/favourites/39146298?offset=72#/d1pjqcd

Samus Aran kommer för alltid att vara den bästa kvinnliga spel-karaktären av en massa olika skäl! :)




Mer om Samus kan du läsa här... :)

http://metroid.wikia.com/wiki/Samus_Aran

4 kommentarer:

Katja sa...

Klockrent inlägg! Jag kan inget annat än hålla med :-) Det känns nästan som att det mesta anspelas på sex nu för tiden, jätte tråkigt.

Claire Redfield är bland mina favoriter, och den Claire jag minns fick 2 häftiga outfits framför sliskiga utmanande och inte några gungande jätte tuttar som tog upp hela skärmen *s*

Hade dom förnyat Claire, typ 2011 version, så hade hon nog kanske fått det tyvärr.

Icewolf sa...

Ja, det är väldigt trist när man kan ha grymma och smakfulla kvinnliga karaktärer, men väljer att anspela på sex istället.

Claire är nice :) Själv gillar jag Jill Valentine :)

Haha, det får man verkligen inte hoppas!

Ze66oX sa...

det märks att du ha spelat för lite spel finns en massa andra kvinnliga karaktärer som är bra mer bättre än samus,

sen om du inte visste så vill inte Nintendo ge ut nå fler metroid spel för tyckte sålde för dåligt.

sen om det där hentai snacket kan du bara ta acceptera för dem sluta inte med det oavsett va du eller andra tycker sen betyder det inte att det är bara killar som håller på med sånt finns tjejer också fröken okunnig.

Kan väl svara istället for vara en omogen 14 åring å radera kommentaren.

Icewolf sa...

Du vet inte vad jag har spelat, så kom ej och säg att jag inte har spelat mycket. Jag har spelat många spel och känner till många kvinnliga karaktärer. Jag gillar Alyx från Half-Life 2, Jill Valentine, Faith from Mirros Edge m.m. Men jag råkar faktiskt tycka att Samus är den mest coola av alla.

Och det visste jag också. Other M, såldes inte bra och det vet jag. Men det har snackats om en nytt spel, och man kan bara hoppas...

Shit, vad du tar åt dig hela tiden. Detta är liksom min åsikt. Jag vet att sådant här inte kommer försvinna, tyvärr. Men jag tycker bara det är så fånigt och idiotiskt att sitta och rita porriga bilder på karaktärer som inte ska vara porriga. Folk har sina fantasier, och det är väl okej, men jag tycker bara det är bra störigt att se karaktärer som t.ex Samus ritas om till en storbystad bimbo bara för att göra småpojkar nöjda. Tyvärr verkar de flesta "Samus" fansen bara känna till Zero-Suit Samus.

Jag vet vem du är, trots att du kommenterar under ett annat namn. Jag känner igen det på sättet du skriver. Anledingen till att jag ej svara är för att jag inte vill ha något med dig att göra och det måste du bara ta och acceptera. Jag själv tycker att det är du som är omogen som inte kan acceptera vad jag vill.