fredag 13 december 2013

Snart är det julafton

Om knappt två veckor, så är det redan julafton. Det känns lite som att det är den enda helgen som man firar som alltid kommer så fort. Eller så är det för att man hela tiden tänker på att det snart är jul.

Hemmet är fint och pyntat med juldekorationer och vi har även en julgran uppe nu, vår allra första julgran. Det kanske är lite tidigt att ha julgranen framme, men vi var ivriga och ville ta fram den och dekorera den fint. Vi ska även fira jul hemma i år. Sambon som jobbar i affär kommer att ha fullt upp dagen efter julafton. Förra året så åkte vi hem till våra familjer för att fira jul, men var tvungna att åka hem samma dag och det var ingen höjdare direkt. Vi bor i Småland och båda våra familjer bor i Skåne. Så, istället för att stressa runt och träffa alla på en dag, så skippar vi det i år och firar hemma. Vi har firat jul hemma en gång innan och det kändes inte sådär juligt som man önskade. Vi hade ingen julgran och inga julklappar heller, då vi hade för lite med pengar. Men i år så är det annorlunda! Vi båda har köpt presenter till varandra och de ligger under granen och retar vår nyfikenhet.



En julkalender med choklad är ett måste under December!

4 kommentarer:

Katja sa...

Vilken fin gran ni har! ^^ Vi har ingen gran än men den kommer. Då tänkte jag börja sätta upp den redan den första december, julen är på tok för kort och december är ju julens månad så då får den stå framme för mig att njuta av längre ^^ Jag älskar mysbelysningen granen ger såhär års, den gör mig glad.

Vi köpte två spel till oss själva i julklapp. Assassins creed black flag och Ratchet and clank nexus, katterna ska få en igloo. Tassar och morrhår har en ny stor kattställning annars som jag ville köpt men det blir för dyrt. Vi ska till killens familj en stund och fira under dagen och sen lagom till kvällen efter kalle anka så åker vi hem och "öppnar" våra paket.

Önskar er en toppen jul! ^^

Icewolf sa...

Tack så mycket! När jag bodde hemma hos mina föräldrar, så brukade vi sätta upp granen en dag innan julafton. Men som du säger, December är kort och man vill gärna kunna njuta av den så länge det varar. Sedan tar man ner den någongång i början av Januari :) Jaa, mig med! Älskar jylpynt!

Åhh, låter nice! Vi blev förresten klara med The Last of Us igår, sjukr bra spel! Gulligt med en igloo, det hade nog våran katt uppskattat med.

Jag vill köpa lite leksaker till vår katt. Är lite sugen att köpa en som heter Da Bird. En sådan pinne med tråd där det sitter fjädrar på. Den ska tydligen vara riktigt bra. Vår katt är riktigt seg att leka med och hon måste gå ner i vikt, haha. Många skriver att deras katter blir som kattungar när de leker med Da Bird. Man får hoppas att det blir samma med vår. Ååh, en ny katträd skulle vår också behöva.

Låter mysigt det! Sedan blir det att spela lite därefter på kvällen antar jag? ^^

Katja sa...

Oj, ja då hann du inte njuta av den så länge förstår jag. Jag minns inte när vi satte upp våran gran när jag bodde hemma, jag tippar på att det var fyra dagar innan eller nåt, jag minns bara att det gick för fort :-( Sen kände jag att det nästan var lite onödigt att lägga ner all tid att pynta och pyssla när det bara skulle vara uppe under en sån jätte kort tid. Det skulle ju bytas gardiner överallt, bytas dukar, bytas dekorationer osv osv. Phew! Förstår inte hur mamma orkade, eller alla andra för den delen heller som ska hålla på att baka också. Det är det som gör att jag gärna vill börja så tidigt sen, julen kommer annars hinna vara över innan jag är klar typ, haha. Fast ni kanske inte har så mycket pynt? :-) Jag tror inte jag kommer att samla på mig så mycket pynt som mamma hade, men gärna ett set gardiner för alla fönster, några tomtar och änglar, mistel och sen stjärnor i föntrena iallafall :-) Nån ljus slinga också.

Skönt att du får bestämma själv nu, och jag med så fort vi skaffat gran! :-) Sen om folk tycker att det är lite för tidigt får stå för dom. Vi är lite enstöringar så det är väl om våra katter skulle lida av det, haha, det är ju inte så att allmänheten ska ta del av det som sker i ens egna hem. Ja just ja! Hur reagerar eran katt på granen?? :-o

Vad kul att ni också gillade spelet! ^^ Vi tyckte det var så tråkigt sen när vi hade spelat igenom det, är det ett riktigt bra spel med bra story så blir det tomt efteråt på nåt sätt. Vi hoppas som sagt på en uppföljare, dock så ryktas det om att Joel och Ellie inte kommer att vara med?

Åh, har du också kollat på go cat the bird leksaken, den verkar ju awesome. Jag förstår inte varför dom säljer dom här stora klumpiga grejerna inne på djuraffärerna, mina katter tycker knappt om dom, man ser ju att dom vill men att det inte riktigt funkar, man har inte så bra flyt med dom och får inte in så bra knyck så att "bytet" (som också är tråkigt) är tillräckligt intressant. Da Bird är ju smidigare. Då antar jag att du också sett My Cat From Hell kanske, no? ^^ Du får skriva en recension sen när du väl skaffat din vetja! Jag hoppas att jag kommer att kunna skaffa min tidigt nästa år, har tänkt på den ganska länge nu.

Ja oja, vi lär spela tills vi storknar lagom till natten sen, man känner sig lite som barn på nytt, haha! ^^ Hade ni tänkt hitta på något tillsammans på julafton eller tar ni det som det kommer? Förra året var vi hemma själva, vi tog en promenad, åt lite gott tillsammans, spelade lite sällskapsspel och sen när det vankades kalle anka så satte vi på en film och därefter öppnade vi julklappar. Det var riktigt mysigt fastän det bara var vi och katterna ^^

Icewolf sa...

Nej precis, även om det kändes ganska speciellt att pynta julgranen sådär innan julafton, då kändes det ju som en symbol att imorgon är det julafton, yaay! Hah, ja, det är lite lustigt hur vi människor går helt in för att pynta och göra det fint för endast en månad och sedan ska det ner igen. Julen är det enda som vi firar typ. Jag gillar påsk och sånt också, men inget som vi direkt firar med pynt, mat etc. Vi har lite tomtar här och där och ljustakar i fönstret och även en julstjärna, inte så mycket mer. Det skulle vara mysigt med lite julgardiner också! Haha, vi är också enstörningar, gilla att sitta hemma i vår lya och spela och kolla på film, det är mysigast tycker jag :). Lucy reagerade inte så värst mycket faktiskt. Dock så har hon tuggat lite på en av grenarna men inget mer. Man var lite rädd att vardagsrummet skulle se ut som ett slagfält morgonen därpå, haha :D Dock så skulle hon såklart tugga sönder en kant på vår nya julstjärna... *suck* Allt måste testas såklart!

Ja, det kan jag hålla med om. Man satt liksom där och lyssnade på musiken i eftertexten medans tankar bara forsade runt i huvudet, haha. Det ska faktiskt komma ett DLC som utspelar sig lite innan spelet, där man får spela som Ellie.

Förresten, spelar du mycket spel? Kör du mycket själv eller tittar du mest på när din kille spelar? :) Har ni fler konsoler än Ps3? Vi har både Xbox 360 och nyligen införskaffat en Ps3. Vi är även ganska sugna på en Wii U :) Spelar ni även något på PC? Du får ursäkta min nyfikenhet, haha, man blir alltid så nyfiken när man träffar fler som gillar/spelar spel :D

Hehe, ja, har haft den i tankarna ett tag, men glömt bort den då och då. Ja precis! Vi har just nu en sådan typ leksak med en ganska tung grej på tråden. Den går liksom inte att svaja runt med dem så bra. Lucy tycker det är roligast när leksaken gömmer sig under mattan, då blir hon helt galen och försöker gräva upp den :D Haha, you've got that right! Kollar på det då och då. Och japp, såg faktiskt ett avsnitt på Animal Planet igår där han gav en kvinna en sådan leksak och man tänkte att den såg så lätt ut. Beställde en idag faktiskt! Inne på Supercat.se Det får bli Lucys julklapp ;) Japp, får skriva en recension när hon väl har testlekt med den!

Låter trevligt! Vi tänkte ha en mysig julfrukost (vad vi nu kommer att äta, haha) och kanske öppna upp våra julklappar lite tidgare än vad man brukar. Fördelen med att fira julen själv, haha :D Sedan äta något gott och, hmm, mer vet jag inte :) Men det är väl också mysigt det! Att bara kunna slappna av själv utan att stressa eller umgås med halva släkten :)