måndag 1 december 2008

1 December

Ikväll såg jag och Micke på Child´s Play :) Det var åratal sen jag såg den, och jag minns att den var den läskigaste filmen som jag någonsin hade sett som barn... Efter att jag hade sett den, blev jag rädd för alla dockor och andra leksaker. Men ändå gillade jag att se på den, och såg filmerna ofta med min syster, om jag minns rätt ;) Men i alla fall... Jag och Micke såg den ikväll, en bra och läskig film, perfekt för vintermörkret nu i December, hehe. Det dök upp endel flashbacks i mitt huvud medans vi såg på den, och minns speciellt sista scenen där Chucky bränns levande i en spis. När jag var liten var det nåt av det läskigaste jag någonsin hade skådat. Speciellt då man får se Chucky´s sönderbrända ansikte, den bilden etsade sig verkligen fast i hjärnbalken på mig. Ja, fråga inte varför jag såg den som liten, eller varför jag ens fick se den. Jag har ingen aning själv :P Antar att mina föräldrar gav mig så mycket frihet så jag fick se vad jag än ville, who knows. Anyway, vi såg filmen ikväll och den var underbart härligt bra :) Sisådär lagom läskig, lagom med döda personer och musiken var ryslig. Och jag gillar sista scenen där mamman drar iväg den lilla pojken, Andy, från rummet, och Andy ger Chucky´s avhuggna (avskjuten egentligen) och brända huvud en sista blick, och sedan slutar det hela bara. Jag har ingen aning varför, men jag gillar sådana slutscener... Allt bara slutar sådär, utan att man får reda på vad som händer sen, jag vet inte, men det ger en speciell touch! Och sen sluttexterna... eller rättare sagt: låten som spelas i sluttexterna. Den där låten, bara att lyssna på den väcker upp en massa olika känslor inom mig, och det är svårt att avgöra vilka känslor det är, men man känner endel tragiska känslor, sorgliga kanske. Man känner att filmen verkligen känns seriös. Till skillnad mot dessa trista dagens "skräckfilmer", som oftast har rocklåtar i sluttexterna, I mean, c´mon!
Man kan kanske tycka att låten inte passar in på filmen, men jag tycker den passar in som handen i handsken! Bara lyssna på den! När man hör den, så försvinner man verkligen in i nån sorts trans.
Vi har även, för nån månad sen, kollat på dem två senaste filmerna i serien, Bride of Chucky och Seed of Chucky. Dessa två var inte direkt läskiga, mest löjliga men delvis roliga, fast det kändes ändå som dessa två filmerna ruinerar hela Child´s Play serien. Dem var kanske roliga, men mest konstiga, och många saker passade inte in helt enkelt, så man kunde likabra ha gjort dessa två filmerna som någon annan filmserie. Man kände sig inte heller rädd för Chucky längre :( Men aja, så länge det inte görs fler nya filmer. Som tur kan man i alla fall mysa i soffan med dem två första filmerna, och låta sig skrämmas lite :)

1 kommentar:

Ina sa...

skyll inte på mig. ;0) Jag tror faktiskt att vi såg den tillsammans med mor och far.