onsdag 21 oktober 2009

Zombieland

För en stund sedan kom jag och Micke hem från stan, efter vi har kollat på Zombieland!

Filmen var en väldigt rolig och uppfräschande upplevelse, men annat än bara samma klichéer som man ser i de flesta skräckfilmerna. Nu är detta egentligen inte direkt en skräckfilm, men ja, you get the point ;) För en gångs skull är det inga karaktärer som gör dumma drag utom faktiskt karaktärer (eller ja, en av dem) som är smart och vet vad som skall göras, när det handlar om zombies. Inledningen kändes mer eller mindre poetisk och vacker med sina slow-mo scener. Det var verkligen snyggt på sättet dem hade gjort namntexterna i början. Filmen började ganska snabbt, men det är inget negativt, då det är en zombiefilm som inte oftast behöver någon speciell inledning, då man redan vet att någon har blivit infekterat och smittan sprids och sedan: Voila! Zombies on a killing spree!! Filmen börjar också med att en av karaktärna berättar om de viktigaste reglerna, såsom att skjuta zombiesen i huvudet och inte kolla till en extra gång om dem verkligen är döda och att alltid kolla i baksätet i en bil. Jag gillade även alla karaktärerna i filmen, och gillade att alla verkade vanliga och (oftast) normala, och inga sterotyper, som en översexig tjej, nörd, idiot och en hjälte. Jag brukar vara den typen som stör mig lätt på olika karaktärer i filmer, men i just denna så fanns det inget som jag störde mig på. Det fanns en massa bra stunder i filmen, och även en scen med en klockren cameoroll, säger inte vem dock! Det enda som är lite synd med filmen är det finns inte så många zombies med, trots sin titel och genre. Man förväntade sig mer zombies, men i själva verket handlade det mest om karaktärerna. Det är dock inget negativt, men det är ju klart att man förväntade sig lite mer. Trots att det inte fanns med så mycket zombies, så är denna klart en av dem bästa zombiefilmerna jag har sett, tillsammans med Shaun of the dead och Dawn of the dead. Och denna är helt klart en film jag rekomenderar om man gillar zombies och lite gore! :)



En 4/5 av mig!

Inga kommentarer: