söndag 10 januari 2010

Allt det här vargskjutande!

Vad är det med folk idag? För någon vecka sen skulle alla jägarna få skjuta ett antal vargar bara för att hålla vargantalet i schack, vilket skulle bli runt 200, och det är ju inte särskilt mycket. Och såklart "råkade" jägarna skjuta några extra vargar utan tillåtelse. Dem sa att det inte fick reda på att det redan hade skjutits klart. Men jag skulle inte bli förvånad om dem ignorerade det och skjöt lite extra för deras eget nöje. Nu vill jag inte döma alla jägare därute, men jag vet att det finns skjutglada idioter som vill ta död på alla vargar som finns. Och igår hände det ännu en grej som har med vargar att göra. På något sätt hade vargarna i Skånes Djurpark rymt ut ur sin inhägnad, och helt plötsligt skjuter personalen alla vargarna som rymde. Skjöt?! Jag hoppas verkligen dem menade att dem skjöt vargarna med bedövningspilar, men jag tror inte det... Varför fan skjuter dem ihjäl vargarna istället för att bedöva dem och skicka vargarna till sin inhägnad igen? Jag förstår verkligen inte logiken i detta.

Jag känner verkligen att vargen är hatad här i Sverige, och nästan alla skulle vara glada om alla vore döda. Men varför? Vargen ställer inte till lika mycket som t.ex vildsvinen gör. Vildsvin är både farliga och förstör saker, men inte vill Sverige sänka antalet där. Eller älgarna då? Dem ställer ju till med bilolycker varje år, och folk dör, men inte heller vill man ta kål på dem? Det är alltid bara vargarna som är i vägen enligt Sverige. Och jag tycker det är tragiskt att det ska vara såhär. Visst, en varg dödar då och då bönders boskap, men vargen vet ju inte vad som är rätt eller fel. Dem kan ju inte veta att någon människa äger dessa djuren. För vargarna är dessa boskapen vara vilket byte som helst. Och kanske så borde bönderna hålla mer koll på sina djur och stänga in dem under natten, och även sina hundar. Och faktiskt så dödar en tamhund människor oftare en vad en varg gör, och då har en varg inte dödat någon på flera år! Jag förstår mig verkligen inte på allt det här, det känns som en sorts rasism mot vargar. Kan bara tänka mig hur glada jägarna blev när dem fick döda vargar lagligt, bleh...

Hatar verkligen allt det här skitet, hoppas allt ordnar sig och blir bättre. Tror nog också att jag kommer att bojkotta Skånes Djurpark efter deras vargmassaker!


2 kommentarer:

Katja sa...

Bra skrivet! :-) Håller fullkomligt med dig. Det är horribelt som dom håller på med vargarna, låt bli att jaga deras mat bland annat (älg etc) så ger dom sig säkerligen inte på folks boskap och allt vad det är mer.

(vargen på bilden såg tokmysig ut :-D)

Icewolf sa...

Hehe tack så mycket. Ja, man blir så trött på allt det här nu. Och nu har en jägare ytterigare skjutit en varg till *suck*

Hehe tack :) Ville visa folk den gulliga sidan av vargen!