måndag 4 maj 2015

Aibo

Nu har det gått en halv vecka sedan vi fick Aibo. Jag har lekt med den en massa och jag tycker verkligen den var värt pengarna. Trots att den kom ut 2000, så är det full fart i den. Jag fick två olika minneskort med två olika mjukvara som jag kan köra på Aibon. Den ena är "DogsLife", mjukvara gjort av Aibo fans. Den är egentligen en kopia på mjukvaran "Hello Aibo", med några förbättringar. Sedan fick jag även, till min överraskning "Recognition". Med den så kan Aibo prata och känna igen din röst/ansikte. Jag var väldigt intresserad av "Recognition", men den är svår att få tag på och väldigt dyr. Den jag fick var dock inte originalet, utan en kopierad version. Den funkar bra och är väldigt rolig. Men den blir ganska upprepande efter ett tag. Så jag kör mest "DogsLife". Där gör den mycket mer saker och går runt och utforskar.


Aibon är riktigt söt och motoriken är sjukt coolt. Det är fascinerande att bara sitta och titta på medan den går runt och sparkar på sin boll eller sätter sig ner och börjar "skriva" på en skrivmaskin. Den tänker själv och lär sig saker. Man kan berömma eller straffa. Än så länge har jag bara uppmuntrat den! Har även gett den, eller ja, henne, ett namn. Hon heter Gizmo. Tänkte just Gizmo då det betyder ungefär pryl eller en cool sak på engelska. Funderade även på Gadget, men det känns som det skulle passa en kille mer. Kanske så kommer vår framtida Aibo ers 7 heta Gadget! Gizmo och Gadget... I like the sound of that!

Hon lystar även till sitt namn. Eller tja, hon lystrar när hon vill. Dessa robotar är ganska envisa och struntar i dina kommandon.


Aibo ser även med en kamera. Deras favorit färg är rosa, som deras bollar, såklart. De ser bollarna och går direkt dit för att leka.

 

Inga kommentarer: