tisdag 8 februari 2011

Nu har vi sett Tangled!

Skulle egentligen ha skrivit om filmen Tangled igår, men jag kände mig så lat ;)

Så igår såg vi äntligen Tangled, och vi båda älskade den! Den var riktigt söt och rolig, plus att det kändes som en gammal Disneyklassiker. Tangled är alltså Disneys version av sagan Rapunzel.

Filmen handlar om ett kungapar som ska få en dotter, men modern blir allvarligt sjuk och dem är tvunga att leta reda på en blomma som kan hela modern. Men saken är att en annan person är intresserad av blomman, en gammal kvinna som använder av sig blomman för att se ung ut. Och när hon får reda på att kungaparets nyblivna dotters hår har samma magiska kraft som blomman hade, kidnappar hon barnet och håller henne fången i ett torn som är undangömt i skogen. Hon uppfostrar barnet som om det vore hennes egen, men utnyttjar hennes krafter för att hålla sig ung.



Både jag och gubben älskade filmen, och blev ledsna när den tog slut. Man ville se mer! Animeringen var riktigt snyggt, klart den snyggaste datoranimerade filmen jag har sett. Musiken och sångerna var också väldigt bra. Men det bästa var också att man äntligen kunde få se en 3Danimerad film som är mer seriös än de flesta som har släppts. Här finns det inga kulturpop referenser, inget bajs/kiss humor. Det är helt enkelt en mysig Disneyfilm med enkel humor.

Vi båda tyckte att Rapunzel var riktigt söt, och hon är helt klart en av mina nya favorit karaktärer bland Disneyfilmer. Hon påminde mig lite om Ariel, som också är en av mina favoriter sen jag var liten.



Längtar redan efter att få se den igen!

Inga kommentarer: