måndag 15 juni 2015

Jurassic World

Förra torsdagen så var jag och sambon och såg på "Jurassic World". Jag skulle skriva om filmen när jag kom hem, men det blev aldrig av.

En liten snabb sammanfattning av handlingen...

Jurassic World är dinosaurie parken som äntligen har lyckats öppna upp grindarna för allmänheten. Parken är självklart en succé. Men efter alla dessa år, så börjar dinosaurier bli vardagsmat för besökarna. Folk är vana att se en tyrannosaurus-rex. Inget konstigare än att få se ett lejon på ett zoo. Så forskarna bestämmer sig för att skapa en helt ny dinosaurie. En gen-modifierad dinosaurie för att locka besökare. Vad kan liksom hända?

Mycket, tydligen.


Filmen var väldigt bra. Den var väldigt underhållande! En perfekt, sommar/popcorn rulle. Jag måste erkänna att jag var uppspelt som ett litet barn i början av filmen, speciellt när man anlände till Jurassic World och den klassiska Jurassic Park tema-låten spelades. 

Men trots jag gillade filmen mycket, så fanns det även en del saker jag inte gillade. För det första, det var alldeles för mycket dator-animerade effekter i filmen. Dinosaurierna var riktigt bra gjorda, men de kändes ändå en aning tråkiga och orealistiska. Hela grejen med Jurassic Park filmerna (enligt mig i alla fall) är de coola dinosaurierna och effekterna. I de förra filmerna så användes det mycket animatronics (dockor) när dinosaurierna var i närbild. Men när man fick se dem på avstånd så användes det CGI. Det var en perfekt balans mellan två häftiga effekter. Så hade det fortsatt i alla filmerna. Men nu i Jurassic World så är det 99% CGI och 1% animatronic. Det fanns en enda scen där det var animatronic! Jag kände mig så besviken.

En annan grej som jag inte gillade var velociraptorerna. Dessa dinosaurier har alltid varit min favorit sedan första filmen. Men i den nya filmen... Jag kände inget för dem. De kändes så otroligt dator-animerade att det kändes lite som att de kom från en hel-animerad film. De kändes även lite "tecknade" i brist på bättre ord. Men, raptorerna var ju snyggt gjorda, men ja... ändå inte så trovärdiga. Det fanns så många scener som man kunde använda animatronic, men icke. De valde istället att köra på med en massa själlösa CGI-animerade djur. Det fanns t.o.m en kråka i början av filmen som var dator-gjord! Varför inte ha en riktigt kråka?

Trots att velociraptorerna kändes "out of place" så var den nya dinosaurien, Indominus-rex, som den så fint kallas, riktigt bra gjord, trots den var CGI. Ganska lustigt att den kändes mer trovärdig än raptorerna. Dock så har jag funderat på det hela med raptor animeringen. I filmen, så har vi karaktären Owen. Han är lite som Cesar Millan, fast med dinosaurier. Han tränar dinosaurierna, och kan få dem att lystra, men han har ändå ingen riktigt kontroll över dem. Det jag funderade på var att när de animerade raptorerna, så ville de att man skulle kunna relatera sig med dem? Att de inte är lika farliga och läskiga som i de förra filmerna. I denna filmen så känns det som det är meningen att vi ska känna för dem. Sympatisera med dem. Det är kanske därför raptorna är mer "animerade"? Mycket ansikts-uttryck o.s.v. Eller så är det bara jag som analyserar för mycket!


OBS! Spoilers nedan!


En annan sak som jag var lite besviken på var park-kaoset. Vi har äntligen en park som är öppen med tusentals besökare. Det vore ju såklart underhållande att se en del dinosaurier som rymmer och äter upp människor? Tyvärr blev det inte så mycket av just sådant. När Indominus-rex var på rymmen, så bröt hon sig in i en jättelik "fågelbur" fyllt av flygande reptiler. Dessa rymmer såklart och börjar härja i parken. Men det är allt. Vi har en stor park med många farliga dinosaurier, men dem enda dinosaurier som skapar kaos i parken var pteranodoner och dimorphodoner. Det var häftiga scener. Men i efterhand så satt man där och tänkte. Var det allt? Varför inte låta I-rex vandra omkring och jaga besökarna, eller låta några andra dinosaurier sköta jobbet?

En annan grej var i slutet av filmen. Indominus-rex var äntligen i parken (men alla besökarna var i säkerhet, bummer...) och sedan är det en karaktär som föreslår att de behöver "fler tänder", för att kunna besegra den nyskapande dinosaurien. Jag blev uppspelt, för jag visste vad det innebar. De skulle hämta en tyrannosaurs-rex! Sagt och gjort. En av huvudkaraktärerna öppnar upp för t-rexens inhägnad och lockar bort den till den store, stygga i-rex och en stor fight bryter ut. Det var en väldigt häftigt scen. Men, igen, allt kändes för dator-animerat. Jag vet att det finns inget annat sätt att få två dinosaurier att slåss, men ändå. T-rexen, precis som raptorerna, kändes udda. Det var liksom något som jag inte kunde sätta fingret på... Tydligen ska denna t-rex vara den samma som fanns med i första filmen. Är dock inte säker på att det är sant, men många säger det är så. Sedan kommer det en velociraptor och hoppar in i fighten. Raptorn och t-rexen båda slåss mot indominus-rex. Sedan i slutet så är indominus-rex utslagen och trött och står lite för nära en mosasaurus inhägnad. Och denna mosasaurus dyker upp ur sin pool och snappar åt sig i-rex och drar ner den i vattnet och fighten är över. Det var en väldigt cool fight, förutom att t-rexen och raptorn verkade jobba ihop för att döda den nya dinosaurien. Det kändes bara så... fånigt! Jag var även djupt besviken att t-rexens ikoniska ryt var helt annorlunda i denna filmen. Varför ändra liksom?

Spoilers slut!


Men trots dessa "fel", så gillar jag filmen. Det hände mycket saker hela tiden och man satt på spänn. Både jag och min sambo var även förvånade hur våldsam filmen var. Vi har inget emot våld, men jämfört med de gamla filmerna, så var denna dubbelt så våldsam. Men det var bara ett pluss, haha. Jag önskar dock att man fick se mer av parken. Första halvan där parken var mycket i fokus var min favoritdel av filmen.

Men, jag är väldigt sugen på att få se den igen någongång!

Inga kommentarer: