söndag 7 februari 2010

Scribblenauts

Min älskade söta Micke har köpt ett spel till mig! Ett spel jag som har önskat mig lääänge! Och det spelet heter "Scribblenauts"! Det är ett pussel spel som är till Nintendo DS, och jag har länge velat ha ett nytt spel till min DS, eftersom jag bara har två spel :( Jag hade två andra innan, fast dem har jag sålt. Så förra året fick jag se spelet Scribblenauts på nätet! Läste lite om den, och såg videos om den med. Och det verkade riktigt flummigt kul! Nu är jag inget dirket fan av pusselspel, eftersom min hjärna är inte direkt byggd för att lösa problem, men just det här spelet såg så kul ut att jag kunde inte stå emot det, jag måste ha spelet! Så i veckan beställde Micke spelet på nätet, och så fick jag det i Fredags! :D

Spelet går ut på att som sagt lösa en massa problem, som ett vanligt pussel. Men det bästa med spelet är att man måste lösa problem genom att skriva saker. T.ex ett pussel där det finns en dokter, men han är inte glad för att han behöver en viss sak. Sen behöver du bara skriva in vad som helst faller dig in, och ta-daa, det du skrev finns på skärmen, i det här fallet kanske ett stetoskop eller något annat en doktor brukar ha. Så det gäller att ha fantasi! Du hade kunnat ge doktorn en motorsåg också om du så vill. Men spelet går också ut på att skaffa stjärnor som kallas "Starite". På varje nivå måste du samla Starites, och för att få dem måste du lösa pussel som hindrar dig från att få dina Starites. Det kan bli riktigt klurigt ibland också, som på den banan jag är på, där man ska förbi två säkerhets vakter för att få sin Starite. Och än sålänge har jag inte klurit ut hur jag ska göra det, haha. Jag testade att sätta dit en dinosaurie, men när den åt upp vakten misslyckades jag och fick börja om igen, så vakterna får inte dö, hehe. Som sagt det kan bli riktigt svårt. Och det finns så mååånga ord i ordlistan i spelet, så det är bara att använda fantasin :)

Spelet är riktigt kul för att vara ett pussel spel, och det är även riktigt beroendeframkallande! På start menyn kan man leka och ha kul genom att bara skriva in en massa saker och se vad som händer. Definitivt ett måste om man har en DS! :D

1 kommentar:

Katja sa...

Haha, min hjärna är inte heller byggd för problemlösning men det är hemskt roligt att prova på ibland, och det där spelet lät roligt! :-D Dock så har jag inget DS tyvärr. Jag hoppas att du lyckats komma förbi vakterna hehehe.