onsdag 13 juli 2011

Hemma igen från bion...

Nu har vi kommit hem från bion!

Var ju och såg den senaste Harry Potterfilmen! Den var bra men nådde inte upp till mina förväntningar. Den sista filmen har ju blivit uppdelad i två delar och den andra delen hade premiär idag.

Regissören David Yates som har regisserat dem senaste filmerna tänkte att det skulle vara en bra idé att dela upp filmen i två delar så de kunde få mycket med från boken. Jag har aldrig gillat denna David Yates eftersom han ändrar jättemycket i filmerna och lägger till egna saker som han tycker skulle passa bra i filmen. Men den första halvan av "Harry Potter och Dödsrelikerna" var väldigt bra och jag tänkte att han kanske hade tagit sig i kragen och ansträngt sig lite mer. Såklart hade jag höga förväntningar innan vi skulle se den andra delen av filmen.

Men ja, den var inte lika bra som jag hade tänkt mig. Filmen kändes väldigt jäktad och innan man visste ordet av det så befann vi i slutstriden. Såklart var det vissa saker som var ändrade och man fick den här "jaha" känslan.

Jag önskar att alla filmerna hade haft en och samma regissör sedan början, då det var Chris Columbus som regisserade dem två första filmerna. I tredje filmen var det en annan snubbe som regisserade och såklart blev allt annorlunda. Allt miljö ocj arkitektur runtomkring skolan Hogwarts hade ändrats och en av karaktärerna hade fått en helt ny makeover även det levande trädet "Piskade Pilträdet" som man först fick se i andra filmen ser helt annorlunda i i tredje filmen. Och de läskiga varelserna dementors i trean fick en helt ny utseende i femte filmen.

Även om det har varit fyra olika regissörer så tycker man ändå att de kunde ha gått samma steg och inte ändrat på saker. Men nu är sista filmen slut ovansett och det kommer att kännas lite konstigt att det inte kommer släppas fler Harry Potterfilmer.

Filmerna har funnits här i så många år och jag minns när jag såg den första filmen när jag var typ 13 år. Och så ser man den sista filmen nu när man är 23 år, haha.

Inga kommentarer: