söndag 10 juli 2011

Skumt rött märke

I Fredags fick jag ett skumt litet märke på mitt högra innanlår som ser ut som en liten röd finne. Men när jag började peta på den så kände jag till min förskräckelse att det fanns en liten bula under den! Sedan blev jag såklart nervös och nojjig. Den var lite öm när man petade på den men jag försökte att inte tänka på den så mycket.

Igår såg den likadan ut men det var lite mer öm. Den sitter ju på det dummaste stället på kroppen så när man går så gnuggas den mot andra låret och blir irriterat.

Idag är det lite mer blålila... Borde jag drabbas av panik? Den verkar inte ha blivit större, smärtan är samma som igår, bulan under märket verkar vara i samma storlek som i Fredags. Allt är som det brukar förutom färgen...

Bör man ringa vårdcentralen eller låta det gå över av sig själv?

Jag har surfat runt på nätet och allt jag har hittat som stämmer in på mitt märke verkar antingen vara:

* Inflammerad hårsäck
* Insektsbett
* Eller något helt annat oförklarligt!

Kanske får ringa vårdcentralen, men jag är bara nervös om jag måste åka in och låta dem titta på den... och kanske peta med en nål och tömma den på var eller något. Jag hade inte brytt mig i fall märket hade suttit på armen eller något annat mindre privat ställe.

*nojjig*

Edit:
Vi ringde nyss till vad-den-nu-var-för-nåt (det var inte vårdcentralen i alla fall) som man kan få råd av o.s.v. Och jag fick prata med en kvinna och svara på frågor.

Eftersom jag inte hade feber eller såg konstigt så var det inget allvarligt. Det var tydligen en böld av något slag som typ var inåtvänt Hon rådde mig att köpa asolgel och tvätta bölden med det, sen skulle det nog försvinna av sig själv.

Men tyvärr är det fortfarande helg så vi för rycka ut till Apoketet imorgon och köpa asolgel!

Dock sa hon ifall bölden blev större än en centimeter så bör jag åka in till vårdcentralen *ryser* Jag vill helst inte veta vad som skulle hänt då.

Det känns lite bättre nu, nu när man vet att det inte är något allvarligt.

Inga kommentarer: