tisdag 17 april 2012

Avskaffa Arbetsförmedlingen!

Det har varit en toppenhelg och jag har spelat en himla massa "Monster Hunter Tri"! Det är riktigt sjukt roligt och jag kan sitta där hur länge som helst och bara spela.

Och hur inleder man en bra vecka med? Ett brev från Arbetsförmedlingen såklart!

Nä, usch. Ett brev från Arbetsförmedlingen är verkligen ett bra sätt att bli deprimerad direkten på. Jag fick ett brev igår där det står att jag ska den 18 April gå på ett möte. Men de beskriver inte exakt vad det är för möte. Det är tydligen ett företag som heter Miroi och som ska hjälpa arbetslösa att få jobb o.s.v. Jag kollade upp deras hemsida och tydligen är det en massa utbildningar m.m. som man kan gå på.

Eftersom jag ville ha en bättre beskrivning på vad Miroi gör så kollade jag upp dem på nätet. Och tydligen är det ännu ett "vuxen dagis" som Arbetsförmedlingen skickar en på. Det är det vanliga: Lära sig att skriva CV, söka jobb och praktik. Jag blir så trött på att AF inte gör annat än att skicka oss på sådana aktiviteter. Jag vet redan hur man skriver CV och hur man söker jobb/praktik.

Läser man på olika forum med folk som går/har gått där så får man inte mycket till hjälp där heller. Man blir tydligen placerad framför en dator och letar jobb eller andra saker. Och det sjuka är att man ska gå där från 08:30 till 17:30 ungefär!

Det värsta med det hela är att jag redan har saker och ting planerat och ska gå på Komvux för att fixa mina mattebetyg. Men ifall jag skulle gått på en kurs som inte har med AF att göra, så hade de skrivit ut mig från Arbetsförmedlingen. Men nu kom jag och min gamla handläggare fram till att det var okej för mig att fortsätta att vara inskriven och gå på Komvux sålänge jag fortfarande söker jobb. Eftersom jag kan inte få pengar från CSN så får jag helst inte bli avskriven från AF, för annars hade jag ej fått bidrag. Men som tur gick det bra för min gamla handläggare och eftersom jag skulle få en ny handläggare så skulle hon meddela min nya om planerna. Men tydligen visste mina nya handläggare inte om detta, eftersom hon skrev i ett mail att jag skulle säga till ifall jag blev antagen på Komvux, så hon kunde skriva ut mig senare.

Åhh! Så nu har jag skrivit ett nytt mail till henne om allt som jag och min förra handläggare kom fram till. Just nu väntar jag på ett meddelande från min handläggare. Jag hoppas att allt går bra och att jag fortfarande kan söka till Komvux och vara inskriven hos Arbetsförmedlingen.

Så imorgon ska jag tydligen till ett möte om Miroi. Jag tycker att det är sjukt irriterande att min handläggare skickar mig på sånt här skit när jag redan har planer för andra saker! Och detta är inte ens något som vi kom överens om! Hon bara rent spontant skickar ett brev till mig om detta.

Jag är riktigt sjukt nervös och hatar när AF kommer med spontana aktiviteter! Min älskade sambo säger att jag bara ska ta det lugnt och inte tänka på det för mycket. Jag önskar verkligen att jag kunde vara lika lugn som honom, haha. Jag har gått och tänkt på det här hela dagen igår!

Nää, avskaffa Arbetsförmedlingen säger jag! De gör inget bra för oss arbetslösa förutom att skicka oss på aktiviteter som handlar om att skriva CV om och om igen!

Inga kommentarer: