onsdag 18 april 2012

Hemma från mötet

Ahhh, hemma igen...

Mötet gick bra och var relativt kort, som tur. Det var ett helt vanligt informationsmöte där tre personer förklarade vad MiRoi var och vad man gjorde där. Och som jag redan visste så var det ett vanligt "vuxen dagis" där man ännu gång ska skriva CV, lära sig hur man ska bete sig på ett arbetsintervju och söka jobb.

Hela kursen varar i sex månader och man ska vara där från 08:30 till 16:00. Visserligen var det bara en gång per vecka, men ändå. I sex veckor var det föreläsning om diverse saker som t.ex hälsa och kost, jämställdhet och stresshantering m.m. Sen de resterande veckorna var det att söka jobb och praktik och gud vet vad. Allt detta låter väl rätt bra, men att senare få läsa folks upplevelser på dessa ställen får mig vilja slå mig för pannan.

Sen fick man ett papper där man skulle skriva sitt namn och kryssa i vilket datum man skulle vilja börja. Det var antigen den 2 Maj eller den 7 Maj. Sedan kunde man även skriva om övriga grejer på pappret. Så jag valde att inte kryssa in nån ruta och skriva att jag redan hade planer för Komvux. Och så är det, jag står för mina val! Jag vill hellre fixa mina mattebetyg så det inte blir några problem med dem i framtiden. Och så vill jag även ha en utbildning senare. Det är viktigast för mig just nu!

Enligt min sambo så kan man överklaga hos AF ifall de skickar mig på en aktivitet som man inte var överens om. Ifall min handläggare skulle hota med att avregistrera mig från Arbetsförmedlingen bara för att jag inte vill gå på kursen så kommer jag troligen att klaga. Men jag tror nog inte att det kommer att bli så. Hoppas jag i alla fall!

Aja, det är skönt att det är över i alla fall :).

Inga kommentarer: