tisdag 18 september 2012

Spelar Aion

Suck, vad lat man har blivit med att uppdatera min blogg! Har inte haft någon lust alls! Får åtgärda det nu istället, haha.

Det har inte hänt så mycket runt om kring här... Min sambo praktiserar och jag väntar (ofrivilligt) på att Arbetsförmedlingen ska kontakta mig angående fas 3 aktiviteterna. Men som tur har de inte haft tid än så länge!

Jag kräktes lite innan också... Jag är inte sjuk eller något. Allt jag gjorde var att jag tog en multivitaminstablett som ger mig extra mycket järn, vilket är bra då man har sin mens. Och alltid när jag har tagit en sådan så har jag mått lite illa. Men idag var jag tvungen att springa till toaletten... Jag har ingen aning om det är för att det smakar så vedervärdigt, eller att magen inte gillar att få i sig så mycket järn på en gång. Man är inte direkt sugen på att ta flera efter detta.

Nu i helgen har jag varit "upptagen" med att spela som vanligt. Det har inte blivit så mycket "Dead Island" då Tera har tagit upp all min tid. Jag har även börjat spela ett annat online rollspel (som också är koreanskt precis som Tera) som heter "Aion", eller "Aion: The Tower of Eternity" som är det fulla namnet. Det släpptes runt 2009 så det har några år på sig. Anledningen till att jag har börjat spela det är att det numera är gratis att spela. Det är bara att skapa ett konto på deras hemsida och sedan ladda ner spelet. Dock såklart finns det lite nackdelar med att spelet är såkallat "Free to play". När du skapar ett nytt konto så är ditt konto "Starter Rank", det vill säga att du inte har alla fördelar som andra användare har. Dock kan man i princip göra allt i spelet förutom smågrejer som att köpa saker på auktionshuset m.m. Dock kan man uppgradera sitt konto till "Gold User" och där har man tillgång till allt och man kan skapa åtta karaktärer på varje servrar istället för två. Jag har bara "Starter Rank" och tycker att det räcker än så länge.

När jag började spela så tyckte jag att allt kändes så segt och konstigt, då man är van vid Tera som har så silkeslena animationer och styrning. Det tog även lite tid att vänja sig vid det gamla traditionella combatsystemet som är vanligast hos onlinerollspel. Markera fienden och autoattackera samt använda olika attacker. I Tera så är det ett helt nytt sätt att slåss på. Där ska man själv styra sin karaktär och hoppa runt och slå, vilket jag föredrar. Men efter ett tag så vande man sig och efter ett par timmar in i spelet så kändes allt kul.

Något som jag är väldigt fascinerad av är alla detaljerna i spelet och allt man kan göra. Man kan bygga hus som man kan bo i, man kan ha husdjur som antigen fungerar som sällskap eller hjälper till att bära saker. Och ifall det regnar tar min karaktär fram ett paraply (som ser ut som ett blad) eller ifall man står i vatten så plaskar hon runt lite. Finns mycket mer man kan ta upp, men det skulle nog ta för mycket plats, haha. En annan cool grej är att i spelet så blir din karaktär en "Daeva" en ängelik varelse. Man får vingar och kan flyga runt.

Man lär sig att koreaner älskar att kunna skapa så personliga karaktärer som möjligt när man spelar sådana här typer av rollspel. Det finns sjukt mycket onlika inställningar att pilla runt med för att få sin karaktär att se häftig ut. Allt från jättelång till riktig kort, litet huvud till ett enormt brett huvud! Man kan verkligen sitta där länge bara för att skapa den perfekta krigaren. Det finns även två olika typer factions som man kan välja innan man skapar en karaktär, det är antingen Asmodian (onda) eller Elyos (goda). Det är lite onlika skillnader på de olika grupperna, t.ex. utseenden, uppdragen man gör och ställena som man utforskar runt i. Jag har testat lite som en Asmodian, men tröttnade och raderade min karaktär. Jag tyckte att de goda var mer intressant och allt kändes mer färgglatt.

Jag är glad att jag kom på att testa Aion, då jag kom i tanke att det skulle vara gratis att spela! Hade det fortfarande kostat så hade jag nog inte testat på alls. Jag har ju liksom redan Tera, som kostar.

Inga kommentarer: