måndag 15 juli 2013

PeeWee är bäst!

Det har snart gått tre månader sedan vi köpte hem en PeeWeelåda och pellets. Lucy är duktig och flitig som går på lådan och både kissar och bajsar. Jag är verkligen glad att vi testade PeeWee! Vi kommer aldrig mer gå tillbaka till vanlig kattsand, no sir! PeeWee är billigare och håller i flera månader. Det är även mycket mer miljövänligt och det är även så mycket lättare att ha att göra med. Och det bästa av allt: Golven ser inte längre ut som Sahara öknen! Det är så skönt att kunna gå omkring utan att få en massa sand mellan tårna. Det är också skönt att kunna dammsuga lägenheten utan att hon måste gå på lådan direkt efter och vips, så är hela golvet täckt av sand igen... Plus det luktar inte mer unken kattsand. När vi började med PeeWee, så luktade det riktigt mycket trä i hela huset, men efter ett tag så har man vant sig. Jag hoppas att folk som kommer hit känner en skillnad.

The allmighty PeeWee!
Så här ser det ut i bottenlådan efter en veckas kissande. All pellets som har löst upp och blivit sågspån. Det luktar inget alls!
Vi använder påsar under så att det blir lättare att hålla rent. Annars måste man skrubba rent lådan hela tiden.
Sedan lägger man i en näve pellets, bara så att kisset som kommer ner inte luktar så mycket. Efter det tar man bara den översta lådan och lägger på den och voila, lådan är klar :)
Det är så mycket enklare att hålla ren. Med den gamla lådan, så var man ju tvungen att slänga det gamla sand, som också vägde flera kilo och sedan rensa lådan. Jag lät alltid sambon fixa, då jag tyckte det var alldeles för svårt att fixa själv. Nu med PeeWee, så kan jag äntligen fixa det själv :).

Så klart så gick Lucy och premiärkissade i lådan direkt efter att jag hade fixat rent den och det är ju ett bra tecken! Hon brukade alltid att göra så med hennes gamla låda.

Inga kommentarer: