torsdag 2 januari 2014

Jag spelar SimCity

Förra veckan, på julafton så fick jag ju det nya SimCity spelet av min sambo. Spelet släpptes förra året runt Mars och jag var väldigt sugen på att skaffa spelet. Men när det väl släpptes, så var spelet riktigt buggigt och fungerade inte som det ska. Men en av de största kritiken var att kartan man bygger på var alldeles för liten. Spelet kördes även online, så många hade problem med spelet som loggade ut folk med jämna rum. Jag såklart, var besviken och hade ingen större lust att köpa spelet på ett tag. Men nu i höst kände jag hur spelsuget ökade med tiden nrä jag kollade in SimCity videos på Youtube. Så på julafton, så fick jag spelet i julklapp.

Efter att ha spelat det i snart två veckor, så kan jag säga att jag verkligen gillar det. Jag har inte upplevt en enda bugg och spelet flyter på bra. Det är även mycket enklare än de förgångna spelen, vilket inte många uppskattar, men jag är nöjd, då SimCity 4 var ganska komplicerat. Jag hade speciellt problem med att sköta det ekonomiska i SimCity 4 och uppskattar att den nya SimCity är mycket enklare att hantera.

Min nuvarande stad.
Min första stad som jag byggde, var ett komplett katastrof. Men det var såklart min nybörjarstad. Invånarna klagade på att det var smutsigt och stank plus att luften var förorenat. Så går det när man bygger industriområdet för nära inpå bostäder/affärer, haha. Men efter att ha testat på lite olika tekniker och byggt ett antal småstäder, så började jag på en ny, två faktiskt. Det går mycket bättre nu, alla är glada och nöjda. Det enda negativa med spelet, är att kartan är som sagt alldeles för liten att bygga på. När du väl har fyllt ut hela kartan så dyker det hela tiden upp en massa komplikationer. Folk vill ha mer hus, affärer och ställen att jobba på. Helt plötsligt så finns det ingen mer el, jahapp, då får man bygga dit ett kärnkraftverk kanske, men nähe, det finns absolut ingen plats alls för det. Är det inte el som fattas, så är det vatten, fattas det inte längre vatten så har kloakerna blivit förstoppade. Allt det här kan såklart även fixas med att spela med andra personer online, eller att man bygger egna nya städer som man kopplar ihop med den man har nu. På så sätt kan man sälja/köpa el, vatten och hjälpa varandra med sopor/kloaker o.s.v. Men trots att jag köper el från min grannstad, så verkar jag ändå inte få el. Kan vara en bugg, eller så är det bara helt konstigt.

Jag verkligen älskar miniatyreffekten!

Med en sådan liten karta, så blir det till slut helt omöjligt att kontrollera sin stad. Invånarna gnäller, saker slutar att funka och folk blir hemlösa eller arbetslösa. Maxis, som skapade spelet, sade i Mars förra året att det skulle komma större kartor till spelet. De menade att de ville att spelet skulle kunna köras på enklare datorer i början, men ville sedan lägga till större kartor efterhand. Men i höst förra året så sa de helt plötsligt att det inte ska göras större kartor, eftersom deras grafikmotor inte skulle klara av det. Jahapp, tänker man bara.

Men trots det mesiga storleken på kartan, så är spelet ändå riktigt roligt. Jag älskar att se min stad utveckla sig från en liten by till stor modern stad. Det är fascinerande att titta på alla dessa små bilar som kör runt och folk som står och väntar på bussen. Man kan även se när poliser ger sig iväg för att arrestera kriminella och det hela eskalerar så att de små poliser och tjuvarna skjuter mot varandra.

Hela min stad är i princip fyllt ut med byggnader på denna ynkliga 2 kvadratskilometer karta.

Som sagt är allt väldigt enkelt jämfört med det senaste SimCity 4. Allt är superenkelt ända upp till när staden är full. Många hardcore SimCity fanns ser detta spel som en styggelse. Men jag är i alla fall nöjd med spelet, allt förutom storleken på kartan. Man får verkligen hoppas att Maxis kanske kommer på ett sätt att lösa detta.


Inga kommentarer: