lördag 22 oktober 2011

Lite om The Sims 3 Pets

Har varit lite seg med att uppdatera med bilder från The Sims 3 Pets, men nu ska jag lägga upp några plus lite åsikter om spelet! :)

Fast att jag har spelat sedan onsdags så har jag fortfarande inte sett eller gjort allt i spelet. Fast att jag inte har upplevt allt så kan jag konstatera att detta spelet är det absolut bästa av alla Sims 3 expansionspaketen. Det finns mycket att göra så man kan hålla sig underhållen i flera timmar. Jag själv spelade så länge att jag kände mig yr i skallen, haha. Och tro inte att det är lätt att ta hand om djur i The Sims 3.

Jag började att spela med två simmar (som ska föreställa mig och min sambo) en katt, hund och en häst. Alltså två simmar och tre djur. Jag trodde att det skulle vara lätt men så var det tydligen inte. Man tror att man har allt under kontroll, men det händer hela tiden något och djuren behöver hela tiden något som t.ex. lek, mat o.s.v. Men som tur kan man kontrollera djuren för första gången. Man styr dem precis som man styr simmarna. Och det gör saker och ting lite lättare.

Eftersom min häst fick ett föl så flyttade jag mina simmar till ett större hus med en stor hästhage bredvid. När man spelar med en sån stor familj, så blev det stressigt att se till att alla var glada och nöjda. Hästar behöver få ut så mycket energi det går varje dag och behöver då springa runt eller ridas med. De är även den enda djuret i spelet som behöver att dricka. Varken simmar eller hundar eller katter behöver vatten.

Hundar och katter har båda behov för att förstöra saker, så de måste tugga/klösa för att må bra.



I spelet älskar jag att avla djur! Jag brukade även skapa stora släktträd med simmar och det är kul att se hur olika simmar ärver familjens ansiktsdrag o.s.v. Och nu har jag redan börjat avla lite djur. Hittills har jag bara avlat hästar och även lite valpar. Men jag märker att gensystemen är helt annorlunda än vad jag hade hoppats på.

Två av mina hundar fick igår en liten kull med valpar. De var jättesöta och så, men en sak som inte stod rätt till var att de hade bruna fläckar. Ingen av föräldrarna har bruna fläckar. Man blev lite besviken när man upptäckte hur slumpfälligt det var. Men jag vill inte att mina valpars utseende ska skapas av en slump. Jag vill att de ska se ut som deras föräldrar!



Men jag tror att felet ligger i det nya "layer system" där man kan själv placera ut fläckar, ränder o.s.v. på sina djur. När djuren får ungar så kommer ungarna att ärva fläckarna, men de kommer att placeras lite här och där på kropparna. Och det gillas inte och speciellt inte fläckar med helt ologiska färger.



Det funkar dock bra med djur som använder sig av spelets egna fläckar och andra markeringar som går att välja och placeras direkt på djuret. Det är lite synd, och jag hoppas att EA fixar detta så det blir lite mer korrekt.

Testade med en ny kull och där var valparna helt bruna! Dock tog jag inga bilder på dem.

Jag har även lyckats hitta en enhörning!



En svart, t.o.m.!

För att hitta enhörningen måste man ha ett av varje djur i sitt hushåll, alltså, häst, hund och katt. Och sen måste man gå till kartan och hålla utkik för skimrande regnbågsfärger. Ser du det så har enhörningen teleporterats till platsen under regnbågsfärgerna. Den brukar oftast komma till fiskestället där det finns ett vattenfall. Sen ska man ta en av sina simmar och köra upp till stället. Där ska man sedan försöka interagera med enhörningen, iakta den och klappa den. Sen borde det poppa upp ett meddelande där det ska stå att innan enhörningen ska få bo hos dig så vill den att du ska vara vän till alla varelser. Och det menas med att du måste vara bästa vän med alla dina djur i hushållet. När du väl är det, så går enhörningen med på att bli adopterad.

Enhörningen gör inte sådär jättemycket förutom att se fin ut och vara en trevlig tillskot i mitt avlande. Det den kan göra är att sätta fyr på saker och teleportera sig till vissa platser. De kan även välsigna simmar och djur och även förbanna. Allt det gör att få simmarna/djuren må bra eller dåligt.

Såklart började jag direkt att använda min svarta enhörning som avelshingst. Och det här är resultatet!



Det blev en söt liten kraftigt byggd föl med horn och samma egenskaper som sin far, välsigna, förbanna o.s.v.

Man kan även ha andra smådjur, t.ex gnagare, reptiler och fåglar. Smådjur kan man hitta ute i naturen och ta hem. Eller om man har en katt så kan de lära sig att jaga och därmed hämta hem olika sorters smådjur till dig. Det finns även större fåglar som papegojor och ugglor. Men såklart är det inte bra att ha fåglar och katter tillsammans.



Trodde inte att katter kunde komma åt fåglar i burar, men jag hade fel, haha. Finns även lite friare "bur" åt fåglarna.



Det finns inget speciellt som jag ogillar i spelet förutom att genetiken är för slumpfällig. Annars är det lite olika buggar här och där. Men EA kommer att släppa en patch i de kommande veckorna.

Nu lite bilder!











2 kommentarer:

Unknown sa...

haha jag är the sims nörd >:3 har typ alla the sims spel :p förutom de där barnsliga och onödiga katy perry paketen -.-'

Icewolf sa...

Haha, jag har alla till ettan och sen till The Sims 2 så har jag bara Djurliv och Året Runt. Till The Sims 3 har jag bara Pets och Ambitions. Det ska även släppas en med väder snart! Haha, usch Katy Perry xD