fredag 24 augusti 2012

Ska börja på fas 3!

Idag är det fredag och imorgon åker vi troligen till Borås Djurpark! Har ingen aning vad det blir av vädret, men lite regn skadar väl inte? Får bara ta med sig en jacka och paraply :).

Fick även ett brev från Arbetsförmedlingen idag! Om tre månader ska jag tydligen gå in i fas 3! Usch, är så nervös (som vanligt). Har läst lite om fas 3 inne på AF's hemsida och blir inte mindre lugn av det. Allt låter så komplicerat! Fas 3 är för dem som inte har lyckats få något jobb i de tidigare fasen och ska få mer hjälp och så. Jag är nervös ifall de ska pracka på en massa praktik som jag inte är intresserad av och ifall jag inte vill gå på dem så drar de in mina pengar! Förstå mig inte fel, jag vill ha ett jobb! Men det finns inget som jag är intresserad av! Jag vill studera dock, men vet inte direkt till vad... Jag lär nog få ett städjobb i framtiden, haha. Det är seriöst det enda jag kan tänka mig göra.

Usch ja... Kanske är det bara jag som oroar mig i onödan. Det kanske inte blir så mycket skit som jag tror. Jag har varit orolig för varje år som gått när jag har varit inskriven, haha. Alltid så nervös ifall AF ska tvinga på mig saker som jag inte vill gå på. Men allt har gått bra än så länge... Det är bara det att fas 3 känns så mera hotfullt!

Min sambo ska snart börja på praktik. Han fick praktik på Elgiganten och ska gå där i två månader. Jag gillar egentligen inte att han ska jobba där tills sju på kvällen, men får försöka vänja mig, haha.

Hoppas att allt kommer att gå bra sen...

4 kommentarer:

Katja sa...

Jag förstår precis hur du känner, jag är i samma sits själv. Man ska inte behöva bita ihop och hålla på och jobba med skit man inte vill göra, och sen att dom drar in pengarna som ett hot känns ärligt talat som ett övergrepp, man är en slav idag mer eller mindre, man har liksom inga rättigheter att tycka till om saker. Samhället är så fel uppbyggt idag så det finns inte, allt är bara tvång hela tiden när det egentligen inte måste vara så.

Har själv funderat på städjobb, har jobbat med det tidigare och det är faktiskt inte så pjåkigt ändå. Lite jobbigt med kvälls/nattpass dock, jag är så rädd av mig, haha, men seriöst, man vet ju aldrig med folk idag :-/

Du ska nog se att det kommer gå bra!! :-) Du kanske är lite som jag? Ibland tenderar jag på att blåsa upp saker haha, men det går ju knappast klandra en när man haft dålig erfarenhet redan.


Hoppas din sambo trivs på elgiganten sen!

Icewolf sa...

Nej, de borde ju inte kunna tvinga oss på en massa och ja, jag håller med om att man är en slav idag, haha. Allt är bara skit här, hoppas att det snart blir bättre!

Wow, kvälls och nattpass? Vilket sorts städjobb hade du? Jag skulle aldrig gillat att jobba på natten eller kvällen. Förstår att du är rädd, det är jag med. Jag vågar inte ens gå ute själv! Engång ville Arbetsförmedlingen att jag skulle ta ett jobb som var i Alvesta. Själva jobbet var inte så dåligt (det var nåt med tidningar) men det var såklart nattjobb där jag skulle börja på kvällen och sluta runt sex på morgonen! Aldrig att jag hade åkt till Alvesta såpass sent och för att sedan åka hem tidigt på morgonen helt själv med tåg *ryser*. Plus så avskyr jag att jobba natt. Har testat på det innan, då jag trodde att det skulle funka då jag är en nattperson. Men nepp, det var inte kul!

Jo, förhoppningsvis! Min stackars sambo har fått trösta mig en massa gånger sedan jag fick meddelandet om fas 3, haha. Jo, jag tenderar att bli nervös för minsta lilla och tänka en massa på framtiden. Fast att jag vet att det är löjligt att blåsa upp saker och ting sådär. Kan bara inte hjälpa det, haha.

Tack, det gör han säkert :).

Katja sa...

Ja, låt oss hoppas att det blir bättre snart, är ju rätt många nu som börjar inse saker och själva tröttna tack och lov för en röst väger ju inte så mycket dessvärre.

Jag städade på en bilförsäljningsfirma det första, sen städade jag på ett annat stort industriställe och det stället var ännu mer öde än det första, så att gå ut och slänga alla sopor mellan varven var ingen höjdare, huuuu!

Överlag var det ju ganska trevligt om man bortser från att jag kände mig rädd hela tiden, man jobbade själv så ingen som höll koll på en hela tiden samt att det inte var stressande med en massa människor överallt. och städa är ju enkelt och ganska skönt ibland faktiskt :-) Att vara lokalvårdare är ju inte det fagraste jobbet men det är väldigt underskattat känner jag, jag är väldigt tacksam för lokalvårdare så för mig står dom högt i kurs. Hade vi inte haft några så hade det ju sett ut som en svinstia överallt mer eller mindre! :-)

Min sambo har fått trösta mig otaliga gånger han också, känns så himla skönt och ha honom när det blir så för jag hade nog grävt ner huvudet som en struts annars haha!

Icewolf sa...

Ahh industri ja. Jag själv skulle kunna tänka mig att städa på kontor eller liknande :).

Just att man får jobba själv är en av de saker som jag gillar. Jag har aldrig gillat att jobba i grupp. Så att gå runt och städa lite för sig själv verkar trevligt! Haha precis :).

Haha, då är det tur att vi båda har sådana snälla gubbar som tar hand om oss, haha! Haha ja, eller hur. Ibland har man bara lust att gömma sig under täcket i sängen ifall man inte har sin sambo bredvid sig :).