onsdag 26 juni 2013

Mer om The Sims 4

Det har gått ett tag sedan EA utannonserade "The Sims 4". Det ska som sagt släppas relativt tidigt nästa år och jag tycker att det är dags för EA att visa oss lite mer av spelet. Electronic Arts har varit väldigt tysta och väldigt kryptiska om vad de kommer att göra med spelet. Det enda som egentligen har sagts om spelet är att allt kommer handla mer om simmarna nu och att de kommer att kunna uttrycka sig mer än i de förgångna spelen. EA var också snabba med att berätta att det inte kommer att vara något online-krav. Speciellt efter all SimCity fiasko. Dock så har de även nämnt att man kan gå online och att det kommer att finnas olika saker att göra, men att spelet är prioriterat som ett offline single-player spel. Man kan då undra vad för olika möjligheter det kommer att finnas ifall man är online. Redan nu i "The Sims 3" så kan man, om man vill, logga in på spelet och väl där så man man dela saker med sina kompisar och få achievements och annat onödigt lull-lull. Jag hoppas bara inte att EA går burtalt lös på att sätta in en massa sociala grejer i spelet.

De nämnde också specifikt att de ville gå tillbaka till rötterna. Man kan verkligen spekulera vad det kan innebära. Kommer "The Sims 4" vara som första Sims spelet, eller tvåan? Eller kommer det att bli något helt annat? Det finns så många olika grejer som kan betyda "tillbaka till rötterna".

Dock, så har spelutvecklarna under en livestream visat en bild på hur simmarna kan se ut. Och de säger också att man ska kunna göra sina simmar snyggare och mer attraktiva.


En annan bild, som dock är rätt gammal, är en bild på en renderad kvinnlig sim och en manlig. Simmarna på bilden matchar den nya teaser bilden som EA släppte i samband med annonseringen.


En annan liten grej att, förutom den gröna kristallen som simmarna har ovanför huvudet, så har man börjat se bilder på blåa kristaller. I "The Sims 2", så fick simmarna blåa krystaller, eller Plumbobs som de kallas i spelet, när de var tillsammans med en grupp med andra simmar. I "The Sims 3", så var det även så. En annan lustig sak är att dessa blåa Plumbobs har dykt upp lite här och var som en hidden easter egg i "The Sims 3" expansionspaketen. Många tror att man ska kunna spela tillsammans med andra i "The Sims 4", därav den blåa Plumbob. Det hade varit lite kul att kunna hoppa in i en kompis hushåll och spela med min sim tillsammans med en annans sim och skapa familjer o.s.v.

Den 20 Augusti, så ska det tydligen visas lite mer av "The Sims 4" på Gamescom. Jag hoppas innerligt på en trailer eller kanske lite gameplay.

Saker som jag hoppas att "The Sims 4" kommer att bli:

* Att spelet blir mer som ettan eller tvåan. Eller rentav en blanding av båda två.
* Lite mer utmaning. Men helst inga krav på att man ska behöva att ha hundra vänner för att få en befodran på simmens jobb.
* Ta bort moodlets som finns i "The Sims 3" och låt simmarna själva uttrycka sig om hur de känner och vad de behöver, precis som i ettan och tvåan.
* Bättre genetik. I tredje spelet så kunde genetiken vara helt år skogen ibland. Två svarthåriga simmar får ett barn med blont hår? Det är bara en ursäkt ifall någon i den förra generationen hade det.
* Att pianomusiken från ettan gör en comeback!
* Mer interaktioner! Det fanns sjukt många olika interaktioner i "The Sims 2" och många av dem försvann mystiskt nog i trean. Vill även ha möjlighet att kunna säga forväl på ett ordenligt sätt utan att "Be Sim att dra". I'm looking at you "The Sims 3"!
* Att pengar har mer värde och att det tar ett tag innan man har tjänat ihop en bra summa.
* Att möbler har mer värde. Att den där billiga och kassa sängen faktiskt inte är så bra och att när man väl har råd att köpa den där lyxiga tv:n, så ska det kännas lyxigt och utomordentlig!
* Inget jädrans Story Progression som finns i tredje spelet. Även man har stängt av den, så påverkar den mitt spel ändå.
* Inget dynamiskt grannskap! Jag ser gärna att vi får ett stort grannskap som man kan vandra runt fritt på, men inget dynamiskt! Jag vill ha kontroll! Vill jag att mina simma ska förbli arbetslösa tills jag vill något annat, så ska de vara det! I trean, så skaffar simmarna jobb, trots att man inte vill. Och även om min gamla sim är pensionerad, så bestämmer han/hon sig för att skaffa jobb igen... Whuat??

Ahh, jag kan fortsätta i flera sidor, men det måste få sitt slut nu. Det är många saker man vill ha och jag märker att många som spelade Sims från allra första början vill ha samma saker, som lite mer utmaning och att det ska vara lite mer som ettan eller tvåan, medans folk som började att spela "The Sims 3" som första spel, vill ha mer realistiskt stil och i princip inga ändringa. Jag hoppas att EA lyssnar mest till sina Sim Veteraner.

Vi får se vad som händer på Gamescom i Augusti!

Inga kommentarer: