onsdag 18 september 2013

Igår släpptes, som nog de flesta vet, Grand Theft Auto V. Jag satt och kollade på när min sambo spelade igår och jag måste säga att det måste vara det bästa spelet någonsin! Jag älskar verkligen hur realistiskt hela världen beter sig och hur detaljrikt det är. Det händer hela tiden saker som får en att tappa hakan. Spelet är för övrigt också riktigt snyggt! Det är sjukt hur Rockstar lyckas få till ett såpass stort och snyggt spel på en ändå relativt gammal konsol.

Hela spelvärlden är verkligen stort och att hela är upplåst vid start är också riktigt, ja, wow. De äldre GTA spelen brukar alltid ha vissa delar av kartan låsta i början och ju längre in du kommer i uppdragen, så låses de olika stadsdelarna upp. Men i GTA V, så kan man redan från början gå och utforska vad man vill.

Det händer även konstant roliga och oväntade grejer. Ett exempel var när min sambo spelade, så stod han parkerad med en bil vid en liten väg och började kolla grejer på sin mobil. Folk började såklart tuta och bli allmänt kinkiga. Sedan kör de om honom. Men en av bilisterna visar fingret åt min sambos karaktär när han kör förbi, haha.

Det som också är så kul med Grand Theft Auto spelen, är hur skaparna driver med Amerika. Skaparna är britter, och älskar att proppa i satir och svart humor i spelet, mixat med en del överdrivna amerikanska stereotypiska saker. De drev t.ex. med IKEA i deras förra spel, Grand Theft Aut IV,  där affären hette KRAPEA istället. I det nya spelet, så drivs det mycket med moderna trender som Facebook, Twitter och Iphone, där det istället heller Lifeinvader, Bleeter och Ifruit. Allt är så klockrent!

Det som också gör spelet så underbart, är att det äntligen finns djur med i spelet. I det mer skogsliga delen av kartan, så finns det olika djur som hjortar och präirevargar. Jag vet själv inte exakt hur många djur det finns, jag vill själv ta reda på det när jag utforskar stället. Det finns även äntligen hundar! En av huvudkaraktären tar han om en hund som man kan ha med sig lite överallt. Det ska även finnas folk som går i stan med egna hundar. Men än så länge, så har jag ej sett till dem.

I Grand Theft Auto V, så spelar man som tre olika karaktärer. Och man kan, när man behagar, byta till vilken karaktär när som helst. En detalj som jag verkligen älskar är när du spelar med en viss person, så kommer de två andra att vandra runt i staden och leva sina egna liv. Skulle du t.ex. byta till en annan karaktär, så kommer kameran att zooma ut till kartan och sedan leta reda på vad denna person är och sedan zooma ner. Och då kommer man få se karaktären syssla med sina egna grejer. Ett exempel på vad som hände igår när min sambo testade detta, så bytte vi till en karaktär som heter Michael, en trött familjefar som inte orkar med familjen mera och känner att han slösar bort sitt liv. När vi väl zoomar in på honom, så sitter han i sin bil, en bit från sin villa och vilar huvudet på ratten och suckar. Efter det så spelar man som honom.

Vi har kanske spelat i 3-4 timmar, men har fortfarande knappt upplevt så mycket. Det ska bli kul att själv få testa!

Inga kommentarer: