torsdag 25 december 2014

Julen är över för i år...

Och då var den julafton över! Vi åkte som sagt till våra familjer igår och sedan hem samma dag, då min sambo ska jobba idag.

Vi vaknade klockan åtta på morgonen och steg ofrivilligt upp. Dags att fixa till sig och platta håret, sminka sig och all det där. När vi äntligen var klara så bar det sig iväg till Skåne. Väl på motorvägen så börjar bilen skaka enormt mycket när vi körde i hög fart. Jag sa åt min sambo att stanna bilen för att kolla, men inget syntes till. Vi startade bilen och körde vidare, men höll oss till en någorlunda långsam fart.

Sedan kom vi äntligen fram, vid halv tolv. Skulle egenetligen varit där vid elva om det inte vore för vår dumma, gamla skrothög till bil. Min sambo släppte av mig hos mina föräldrar, sa hej och sedan åkte han själv iväg till hans familj. Sedan var jag där och tog det lugnt och senare kom min syster och hennes man, samt deras två små chihuahuas. Senare var det i princip bara mys och mingel. Senare fick min syster för sig att hon skulle sminka mig och avslutade det hela med en näve glitter över hela mig... Glitter i håret, i ansiktet, under kläderna, ja överallt! Tog ett bra tag att få bort allt det glitter sen när jag väl var hemma och duschade.

Sedan vid tre satt vi och kollade på Kalle Anka och drack lite danska julöl. När väl Kalle Anka var slut, så kollade vi på den danska Disney's Juleshow, som är så mycket bättre än den sönder-censurerade svenska versionen. Plus den danska känns juligare.

Sedan väntade på ett tag på att min sambo skulle komma så att vi kunde börja äta middag. Han kom äntligen kvart i åtta och vi kunde äta god dansk julmat. Efter julmaten, så började vi spela Julklappspelet. Där man har köpt en massa små billiga julklappar och ska sedan försöka vinna dem med hjälp av tärningar. Det var sjukt hysteriskt och riktigt kul! Fick själv två paket, haha.

Efter ett litet tags vilande, så åt vi risalamalta. Och som vanligt, med denna danska jultradition, så ska man försöka hitta en mandel, som ligger djupt begravd i risalamaltan. När någon får mandeln, så vinner denne en gåva, som oftast består av choklad eller marsipangris. Jag "tvingade" min sambo att äta så mycket det gick, för att försöka få tag på mandeln innan någon annan gjorde det, haha. Han har ju inget annat att säga till om ;) Men efter tre, fyra portioner, så var mandeln ingenstans att hitta. Alla var mätta och ingen hade fått mandeln. De visades sig senare att min systers man hade redan fått mandeln efter andra portionen, men gömt den i munnen. Men efter allt, så fick min sambo presenten för hans "insats" att äta så mycket det gick, haha. Och han fick ett paket med tre Toffifee i!

Efter allt ståhej med julklappspelet och mandeljakt, så satte vi oss i soffan och tittade lite på "Frozen" i 3D. Sedan vi tio, så åkte jag och sambon hem. Åhh, vad den resan var lång. Vi skulle ha varit hemma ungefär halv tolv, men eftersom bilen började krångla återigen, så ville min sambo hellre komma hem sent men i säkert förvar.

När vi var hemma, så hoppade vi in i duschen och efter det så satt vi och slösurfade lite tills vi gick och lade oss. Somnade ganska snabbt om jag minns rätt, haha.

Det var en riktigt mysig julafton, men det är skönt att det är över nu :).

Inga kommentarer: