tisdag 2 december 2014

Lucy hos veterinären

Imorse så tog min sambo Lucy till veterinären. Hon skulle som sagt dit förra månaden, men då var den personen som skulle söva henne sjuk, så vi var tvungna att boka om. Så just nu så är hon hos veterinären och får sina tänder fixade (tandstens bortagning). Hon fick först en liten undersökning, där de kollade hennes hjärta och tänder och veterinären sa att hennes tänder såg ändå ganska bra ut, trots tandstenen och det lite röda tandköttet. Sedan hämtar vi henne efter att sambon slutat jobba för dagen.

Har även upptäckt något konstigt på Lucys haka. Förra månaden,så upptäckte jag små rödbruna grejen som såg ut att vara torkat blod som satt fast i pälsen och sedan en knöl bredvid.


Jag läste på nätet om kattacne och svarthaka. Jag tvättade det lite och lät det sedan vara. Efter ett tag så verkade det försvinna av sig själv.

Dock i helgen så lade jag märkte till något nytt. Nu fanns det en ganska stor svart knöl som också liknande något som hade torkat och fastnat i pälsen. Det skumma var att den verkade växa. I helgen så var den inte så stor, men sedan igår tyckte jag att den var mycket större.


Så igår tog jag en gammal tandborste och började försiktigt tvätta på den. Jag märkte att små smulor började gå av. Lucy verkade inte heller särskilt besvärad av att jag håll på med sen. Hon var mer irriterad på att jag försökte hålla fast henne, haha. Efter ett tag så råkade bölden, eller vad det nu var, spricka. Det kom ut lite var och en vit liten stenhård kula. Jag försökte då pilla bort så mycket svart skit som möjligt. Sedan tvättade jag såret med vatten och lät henne gå.

Min sambo berättade även detta för veterinären idag, men de sa inte så mycket, men skulle ta en titt på det.

Stackars Lucy, ensam hos veterinären, haha. Jag antar att hennes tänder redan har blivit fixade och att hon sitter i sin bur och väntar på att få komma hem. Förhoppningsvis så får hon även lite mat där, då veterinären rådde oss att inte mata henne efter tolv. Stackaren var så hungrig imorse, men vi fick inte mata henne.

4 kommentarer:

Katja sa...

Nämen! :-o Jag har sett samma svarta små prickar hos mina två honkatter Wilma och Våfflan, dock så har dom svarta prickarna inte riktigt varit såna som på Lucy, dom har bara varit små och smulat lite, sen har det inte varit mer med det. Gud vad skumt! :-o

Icewolf sa...

Kattacne eller svarthaka som det också kallas kan uppstå ifall katterna äter eller dricker från plastskålar, hur skumt det än låter, haha.

Dock så fick vi reda på idag hos veterinären att den stora grejen som Lucy hade var tydligen en sårskorpa. Antagligen så har hon kanske kliat sig lite väl mycket på hakan och skrapat upp den och sedan skrapat upp ännu mer på såret o.s.v.

Skumt, ja!

Katja sa...

Hade inte en susning om katt acne, sicken tur att jag nyligen köpte en matbar från tassar och morrhår med keramikskålar! :-) Dom får lite våtfoder och sånt serverade från plastskålarna ibland istället.

Hoppas det läker snart så hon inte river upp det ännu mer! Dom kan vara lite hopplösa med sånt där, haha. Wilmas har försvunnit, Våfflan har fortfarande kvar sin som också ser ut mer som en sårskorpa. Dom har ju så vassa klor.

Förresten, var du ute nåt och kollade runt lite på kattens dag? :-) Tror det var i söndags, jag kom inte iväg, blev lite nyfiken för sist så hade dom lite olika kattraser, iallafall inne på tassar och morrhår.

Icewolf sa...

Det hade jag inte heller innan!

Ja, det är fortfarande lite rött och jag får tvätta det lite då och då, så att det inte blir någon infektion. Men det är lite svårt att få henne inte att klia sig just där, haha.

Ååh, nej... missade det där helt och hållet :(