fredag 9 september 2011

Filmmusik

Jag har kanske nämnt i följande blogginlägg att jag älskar filmmusik. Eller kanske inte. Filmmusik är något av det bästa jag vet och föredrar instrumental musik framför musik med sångtexter. Enda sedan jag var liten så fascinerades jag av denna typen av musik.

Det finns sjukt mycket bra musik i filmvärlden. Mycket av det musik som jag älskar kommer också från mina favoritfilmer såklart.




"The Lion King" är verkligen en av mina favoriter, både som film och musik. Musiken är skapad av Hans Zimmer, som är en av mina favorit filmmusikkompositör.




Musiken i "Spirit: Stallion of the Cimarron" är också gjord av Hans Zimmer. Underbar musik.



"How to train your dragon" är ett sällsynt fall nuförtiden där både storyn och musiken är som barnfilmer brukade vara på 90-talet, alltså seriöst. Det är synd att de flesta barnfilmer som släpps nuförtiden är bara komedier med en massa skämt och referenser som ändå bara flyger förbi barnen, för att de inte förstår skämten som vi vuxna. Vad hände med seriösa barnfilmer?




*suck* Denna filmen var verkligen en favorit när jag var liten. Minns att jag ofta sa åt min pappa att sätta på "Klippmannen", haha. Musiken här är gjord av ingen mindre än Danny Elfman, också en av mina favoriter. Hans musik är ofta hört i Tim Burtons filmer och är verkligen magiska.




Sedan jag var liten har jag alltid älskat dinosaurier. Och det gör jag fortfarande! Så det är inte konstigt att "Jurassic Park" är en favorit. Coola dinosaurier, häftiga effekter och vacker musik. Det behövs egentligen inte sägas något mer. John Williams, en av dem stora musikkompositörerna skapade denna godis för öronen. Han har även gjort musik för de flesta filmer som finns, ofta i Steven Spielbergs filmer.




"Bicentennial Man" är verkligen en underskattad film, vilket är väldigt synd för den är så underbart vacker. Sorglig är den också för all del, och hur konstigt det än låter så älskar jag sorgliga filmer. Varje gång jag har sett denna med sambon så har jag bara bölat och bölat. Tyvärr var det endel som trodde att filmen skulle bli en raktigenom rolig rulle bara för att Robin Williams har huvudrollen. Visst är filmen rolig ibland, men det viktigaste är alla känslorna som är inblandade. Och för dem som inte vet så handlar filmen om en robot som önskar att bli mänsklig. Musiken är så sorglig och vacker, och jag kan inte hjälpa att få en klump i halsen när jag hör "The Wedding". Musiken är förövrigt gjord av James Horner som såklart också är en stor favorit!

En massa underbar musik! Men jag är inte klar ännu! För att inte svämma över inlägget med text och bilder så kommer jag att ta fler filmmusik i nästa kommande inlägg :).

Fast nu ska jag äta min middag! Adios!

Inga kommentarer: