söndag 30 december 2012

Nu har jag sett "The Hobbit"!

Igår var jag och min sambo på bio och såg "The Hobbit - An Unexpected Journey". Vi såg den i 3D och det speciella med just denna filmen är att den är filmad i 48 fps (frames per second) vilket ger filmen en mer realistiskt känsla men på samma gång ser det lite för snabbt ut då man inte är van vid en sådan hög fps. Annars brukar filmer vara filmade i 24 fps.

Det var till en början lite ovant som sagt, men mina ögonen vande sig relativt snabbt. Men det negativa är att scener kunde fortfarande se hackiga och suddiga ut vid olika tillfällen där karaktärer springer, slåss o.s.v. Så är det även när jag ser på vanlig 3D på bio. Dock så såg filmen sjukt snyggt ut när det var scener där folk stod stilla, eller landskapscener. Jag har aldrig varit så superförtjust i dagens 3D-filmer, då jag inte tycker att 3D'n tillför särskilt mycket. Visst, det ser väldigt skarpt och snyggt ut, men det är i princip allt. Jag är en sån som föredrar 3D där saker poppar ut ur skärmen. Dagens 3D-filmer ger mest lite mer djup, som om man tittar igenom ett fönster. Men i "The Hobbit" så tycker jag att det var riktigt snyggt. I början av filmen när man fick se Bilbos hus, så såg det sjukt verkligt ut, med staketet framför huset o.s.v. Det kändes verkligen som om man vore utanför hans hus.

Tydligen är det olika hur folk upplever 3D'n samt den höga framerate. Min sambo upplevde den som bättre än vanlig 3D och inte lika hackig. Men för mig är det helt tvärtom. Även om high framerate var coolt och något som man bör uppleva, så föredrar jag ändå vanlig 24 fps i filmer. Jag tycker det ser snyggare ut och passar filmer mer estetiskt. Fast att man vande sig vid 48 fps, så kändes det lite ibland som dessa brittiska serier som man ser på tv, där rörelser är lite mer snabba än i vanliga filmer, haha.

Sen till filmen... Jag tyckte att den var väldigt bra och jag fick det som jag förväntade mig. En del tycker att "The Hobbit" känns lite för barnslig och inte lika seriös som "Lord of The Rings" serien. Men denna var ju ändå baserad på en barnbok medan "Lord of The Rings" var för de lite mer äldre. Jag själv tyckte att den var en skön blandning av humor, äventyr och såklart lite allvarliga saker. Det enda som jag inte var så förtjust i var att de datoranimerade karaktärerna, som t.ex Goblin King, de tre sten trollen och lite andra karaktärer, kändes lite för... animerade. Det är lite svårt att förklara. Det bästa sättet att förklara är väl att de kändes för uttrycksfulla och ja... animerade. Det var ingen fel på animeringen på så sätt, alla var sjukt snyggt gjorda. Men ändå kändes de lite "out of place". Speciellt när man jämför med de animerade varelserna i "Lord of The Rings". Man ska visserligen inte jämföra dessa filmer för mycket, men det hade inte skadat ifall karaktärerna såg lite mer ut som i de förgångna filmerna.

Däremot älskade jag Gollum! Man såg tydligt att han var rejält ny putsad sedan "Lord of The Rings". Scenen där Bilbo och Gollum berättade gåtor för varandra var höjdpunkten i filmen för mig.

Ahh, nu ska man bara vänta ett helt år till innan man kan se nästa "Hobbit" film...

Inga kommentarer: