torsdag 30 oktober 2014

Alien: Isolation

Alien: Isolation släpptes denna månad och jag och min sambo har spelat det. Som många nog vet så är spelet baserad på första Alien filmen från 1979. Spelet utspelar sig femton år efter första filmen och man får spela Amanda, som letar efter sin försvunna mor Ellen Ripley.. Hon åker tillsammans med hennes besättning till rymdstationen Sevastopol där det ska finnas en färdregistratorn till skeppet Nostromo, skeppet från första filmen. Väl framme vid rymdstationen, så har allt fallit sönder och samman och en viss varelse har gått bärsärkagång där.


Amanda Ripley.

 Spelet är riktigt skrämmande och riktigt snyggt gjort. Förutom Alien själv, så är jag helt kär i designen av spelet. Det har samma design som första filmen, med sin så kallad low-fi teknologi. Knappar i mänger, stora burkiga datoter. Allt är så smaskigt! Jag är en av dem som ogillar det mesta nya teknologier. I många nya spel och filmer som utspelar sig i framtiden så är all teknologi hologram baserat. Inga roliga knappar att trycka på och det gör mig lite ledsen. Men i Alien: Isolation, så finns det mängder av knappar att trycka på, saker att dra i. Underbart!


 Men nu är ju inte detta det viktigaste i spelet... Amanda är konstant jagad av denna Alien. Den är envis och ger sig aldrig och den är även väldigt smart.


Det händer titt som tätt att varelsen dyker upp från ingenstans och letar efter Amanda. Den går inte att döda med något vapen som helst. Som bäst kan man skrämma iväg den då och då, men den kommer alltid tillbaka. Den gömmer sig i ventilationen och kan lätt fånga upp dig ifall du råkar gå under just den ventilationen som den sitter och gömmer sig i. Utvecklarna ljög verkligen inte när de sa att de har jobbat som mest på xenomorphen (Alien), den är riktigt lömsk. Är du jagad av den och gömmer dig i ett skåp alldeles för länge, eller andas ljudligt, så kommer den och öppnar upp skåpen och tar dig. Den hör dig också ifall du låter för mycket, så det är rekommenderat att man smyger mycket i spelet. Springer du, så kommer den direkt.


Förutom xenomorphen, så finns det även mänskliga fiender. Men de är ganska enkla att ta sig an. Antigen kan man smyga sig runt om den, eller helt enkelt sjuka dem. Men risken är att xenomorphen hör det och kommer springande. Dock så kan man göra lite ljud ifrån sig, gömma sig fort och sedan låta Alien ta hand om fienderna.

Det finns faktiskt även en annan typ av fiende som också är riktigt läskig. Androids. Dessa läskiga robotar var till en början där för att hjälpa folk och familjer, kallade för "Working Joes". Men allt efterhand, så började de att attackera människor. Dessa androids är inte av samma slag som dem man ser i filmerna. Dessa är mer lågbudget (om man kan kalla dem så) och inte lika realistiska. De går som tur att döda, men dem tåler sjukt mycket. Det som gör dem ännu läskigare är att de talar artigt till dig, trots att de försöker döda dig. Lite citat som "You are becoming hysterical.", "Let us talk about safety." och "Let me help you." är inget direkt man vill höra när en aggressiv robot går emot dig med tanken att döda dig.

Lägg till bildtext

Spelet är riktigt, riktigt bra! Årets bästa, skulle jag faktiskt kunna säga. Och den har snabbt toppat min lista på de mest skrämmande spelen någonsin. Både jag och min sambo har suttit och skrikit som små flickor och klappat idiotiskt med händerna i ren skräck, haha. Xenomorphen är så sjukt häftig, men samtidigt riktigt läskig. Ljuden i spelet är också så sjukt bra. När man gömmer sig under ett bord och hör varelsens tunga steg utanför rummet är verkligen läskigt. Läskigt är det också när man tror man är säker och börjar gå runt för att sedan höra xenomorphen väsa högt åt och börja springa mot dig med tunga, snabba steg och då är du död. Den är också så sjukt stor!

Många kan tycka att detta inte är ett läskigt spel. Men känslan att bli jagad, är något av det läskigaste jag vet.  

1 kommentar:

Ze66oX sa...

jag känner mig jävligt mesig jag våga inte spela vidare på spelet (laddade ner det till min jtag 360)