torsdag 2 oktober 2014

Ekulf Night Guard

Idag fick jag äntligen min bettskena som jag har köpt på nätet. Jag gnisslar lite då och då med tänderna enligt min sambo. Det är dock inget akut, men lika bra att skaffa en enkel bettskena som förhindrar mig från att gnissla sönder tänderna. Jag har redan slitit lite på de främre tänderna. Man kan ju skaffa en ordentligt bettskena från tandläkaren och de brukar lite kosta över 3000 kr. Så jag kände mig inte särskilt sugen att spendera så pass mycket pengar på en sådan.

Istället hittade jag denna här!


Ekulf Night Guard. En enkel bettskena som du själv formar. Man låter gummi skenan ligga i femtio sekunder i kokande vatten och sedan tar man upp den och låter den kyla ner i tjugo sekunder. Efter det så stoppar man in den i munnen och biter till ett tag tills den passar bra. Blir bettskenan inte bra så kan man bara göra om proceduren.


Och här är den färdiga bettskenan! Det var väldigt enkelt att göra och det gick relativt fort. Den känns bra i munnen också. Dock så känns det lite ovant och ibland for jag lite kväljningar av den. Men det är nog en vanesak. Det ska bli spännande att prova den inatt och förhoppningsvis hindrar den mig från att gnissa mina tänder.

Den finns att köpa hos de flesta Apotek för 279 kr, men jag köpte min hos Apotea.se  för 219 kr utan frakt.

3 kommentarer:

Göran sa...

Va hände? Er den fortfarande bra?

Icewolf sa...

Den är jättebra! Har använt den sedan jag köpte den men ska snart köpa en ny, för den gamla börjar bli lite sliten.

Unknown sa...

Hej!
Vet du om man ska ta bort den "övre plasten" på bettskennan? Eller ska det vara två lager på bettskennan? Haha förlåt för en väldigt konstig kommentar men jag gjorde den som du, och nu ser jag att det är en hårdare plast på översidan :(