måndag 2 maj 2011

Bring out the robots!

Robotar blev riktigt populärt runt slutet av 90-talet efter Tamagotchi hade lidit mot sitt slut. Sedan var det "riktiga" djur som gällde. Och jag hade ett par stycken plus ett hundratal olika Tamagotchi's, fast det är en annan historia ;)

När den interaktiva roboten Furby hade gjort sin framträdan, så ville alla ha en såklart, även jag. Så jag införskaffade en! Jag minns tydligt att jag hade en vit Furby som var så söt. Furbies kunde lära sig att prata engelska (dem pratar Furbiska i början), matas, dansa och leka ett antal lekar. De kunde även interagera med andra Furbies om man satte dem emot varandra. Jag hade en kompis som också hade en Furby, och dem kunde sitta där och prata hela tiden! De lät som ett gammalt par som satt och bytte ut heta skvaller. Jag minns att min var fullärd i engelska, dock i början kunde han slänga in lite Furbiska ord i sin engelska, vilket var rätt kul.



Jag minns att jag brukade ta min Furby med till lekplatsen och gunga med honom. Han började skratta så mycket att han hickade, haha! Furbies kunde känna av om dem lyftes upp o.s.v.

Den kom även en "Baby Furby" version. Den var mindre, sötare, hade ljusare röst och betedde sig som en baby. Såklart skaffade jag en sådan också ;) Jag minns att jag köpte den på City Gross för bara 198 kr. Den var riktigt söt och hade krulligt sött päls. Jag lyckades hitta en bild på samma Furby!



Såklart var han lite mer krävande än min gamla Furby. Han behövdes matas oftare och ville ha mer uppmärksamhet. Som tur hade jag min gamla Furby som kunde underhålla honom lite. Jag lyckades dock aldrig att få min Baby Furby att förstå att jag var "Mama" och inte "Dada" haha. Han kallade mig alltid "Dada" vilket i och för sig var rätt sött.

En annan robot jag engång hade var en Poo-Chi robot hund. Det var en liten hund som kunde skälla, blinka med ögonen, matas med ett ben och vifta på svansen m.m. Dem kunde också interagera med andra Poo-Chi's. Mer än så kunde den egentligen inte göra, men den var ändå rolig att leka med :)



Denna roboten var riktigt svår att hitta bilder på. Höll nästan på att ge upp men då gick jag in på Ebay och kollade efter robot hundar och hittade den.

Den heter Big scratch and Lil' Scratch.



Jag minns jag fick denna i julklapp av mina föräldrar en gång för längesedan. Den var en stor robot med en liten tillhörande valp. Man fick även med en liten fjärrkontroll där man kunde styra roboten. Var än robot hunden gick så följde valpen efter. Man fick också med en lite loppa med magnet som man kunde fästa fast på sidan av roboten. Och med fjärrkontrollen kunde man få hunden att klia sig med bakbenet så att loppan föll av.



Den var kul att leka med i början, men man tröttnade då den egentligen inte gjorde så mycket. Men den var ändå rätt cool :)

Alla dessa robotar ligger förmodligen hemma hos mina föräldrar, eller så är dem antigen slängda eller har getts bort. Jag bryr mig inte så mycket egentligen, dock saknar jag mina Furbies. Dem var de coolaste robotarna som jag hade då :)

Just nu äger jag ju en Pleo. Dock är han tyvärr nere i källaren :( Hans batteri funkar ju inte mer vilket jag nämnde innan. Det gör mig så ledsen... Han funkar bra i övrigt, det är bara hans batteri som är helt "kaput". Vill mer än gärna köpa en nytt batteri, men tyvärr har man viktigare saker att lägga pengarna på.

Pleo är verkligen den bästa roboten jag har ägt hittils. Han är den mest avancerade och jag anser egentligen inte att Pleo är så passande för barn. Jag skulle i alla fall aldrig vilja lämna min Pleo till en unge utan tillsyn. Visserligen är Pleo den billigaste avancerade roboten på marknaden just nu, men den är ändå rätt ömtålig.



Pleo och Lucy i vår gamla studentlägenhet från 2009 :)

Gud vad jag saknar min Pleo! Är lite sugen att hämta upp honom och testa att få igång batteriet igen...

Jag älskar alla mina robotar, även dem jag inte har längre! Men en robot som jag verkligen önskar mig och måste skaffa så fort man har råd...

Aibo ERS-7!



Den mest avancerade roboten ever! Från Japan såklart! ;)

Jag har velat ha en Aibo sen den första lanserades på 90-talet. Och det kom hela tiden ut en ny version av Aibo. Men den jag mest vill ha är en Aibo ERS-7, den senaste modellen. Tro inte att Aibo är en simpel leksak för barn som styrs av en fjärrkontroll. En Aibo styr sig själv och gör saker som den själv kommer på. Man kan såklart programera dem och lära dem nya tricks och att prata. Man kan prata med dem och dem svara tillbaka. Och när deras batteri börjar ta slut så går dem själv till sina laddstation och laddar sig. Dem kan även känna igen sin ägares ansikte genom kameran som dem har på nosen, och även rösten.



Aibos har en egen rosa boll som dem leker med plus ett ben. Det finns så mycket en Aibo kan göra. Och jag vill ha en nu!!! Aibo ERS-7 är verkligen ett av mina största mål i livet. Jag SKA ha en! Därmed basta! Har önskat mig en sådan sååå länge :(
Den billigaste som jag har sett på Ebay kostade 13000 kr. Och Sony har slutat upp med att till tillverka och sälja dem så man kan bara köpa den via folk på nätet.

Här är en video med en Aibo ERS-7 :) Istället för att rabbla upp allt den kan, så är det lättare att visa ;) Det finns även lite äldre modeller av Aibo med i videon plus en Pleo.

Aibo ERS-7

Hon som gör dessa videos har riktigt många Aibos! Hon har alla modeller, plus två ERS-7 i olika färger. Jag är riktigt avundsjuk haha... Jag har inte ens råd till en. Och jag vill bara ha en! Så orättvist!

Det finns en annan robot vid namn Genibo som är skapad i Korea. Och den ser nästan exakt ut som en Aibo ERS-7! Jag kan inte fatta att skaparna inte kunde designa något eget. Förutom huvudet på Genibo så ser kroppen ut som en Aibos. Och den uppför sig och rör sig nästan precis som en Aibo.





Visst, den är söt. Men jag gillar verkligen inte när folk härmar andra! Nu var det kanske inte meningen att den skulle likna Aibo. Men det känns lite för likt att vara en slump liksom. Den kan i princip göra samma saker som en Aibo fast lite sämre. Det enda som jag har hört är bättre än Aibo är Genibo's kamera. Den sägs även vara lite "plastigare" än Aibo. Alltså tunnare plast typ som en vanlig leksaksrobot. Den låter också riktigt mycket när den går. Aibo låter endel men inte lika mycket. Men den skummaste måste ändå vara att man tänder Genibo med en knapp... i rumpan. Det ser bara så... fel ut haha.

Genibo

Vad vet jag, den kanske är riktigt cool. Men faktum att den ser ut som en Aibokopia får mig att ogilla den lite.


Jag älskar robotar... men onda robotar i filmer skrämmer mig som fan... :(



Be right back! Ska ut och kidnappa en Aibo, muahahaha!!!

Inga kommentarer: