måndag 16 maj 2011

I hundparken

Nu har jag varit på en promenad med Viggo! Var ute typ lite mer än en halvtimme :)

Vädret var helt okej, så jag tog med Viggo till hundparken... Och som tur var det ingen där så jag hade hela stället för mig själv!



Så fort jag tog av kopplet så sprang han iväg och började undersöka och lukta.



Han hoppade över stockar och sprang efter mig när jag sprang iväg och gömde mig bakom ett träd haha.





Jag tror att han gillade att vara där :) Han fick springa i alla fall! Så han fick ut lite energi!

Sedan traskade vi tillbaka hemåt :)

Får gå dig igen någon dag!

8 kommentarer:

Katja sa...

Din lyckost! Fina Viggo ^^ Vad skoj att få se bilder, jag längtar efter hund!

Icewolf sa...

Haha ja, vi ska passa honom i 5 veckor :) Hundar är härliga! ♥ Själv skulle jag och min sambo vilja ha en leonberger! Dem är stora och fina! :)

Det kommer up fler bilder senare! ^^

Katja sa...

Det kommer bli mysiga 5 veckor med andra ord! ^^ Ja det är dom verkligen, på alla sätt och vis! Dessutom kommer man ut och rör på sig väldigt mycket med, finns nog inget negativt med och ha hund ^^ Förutom fällperioderna då, haha, men det är det värt ^^ Jag hade en Vorsteh/Riesenschnauzer blandning innan, han hade kort päls och stickigt som tusan var det när han fällde hehe.

Sicket sammanträffande, jag vill också ha en Leonberger, haha. Dom är urmysiga, det finns nog sällan den som inte tycker om en Leo skulle jag tro, jag har träffat ett par stycken och alla har varit minst lika härliga. Jag har lyckats se EN i Växjö! ^^ Annars tycks det vara väldigt populärt med Labradorer och Golden Retrievers här, nästan det enda jag ser.

Icewolf sa...

Japp! Det blir kul! :) Ja hundar älskar en på ett annat sätt än katter haha. Japp! Går långa promenader i skogen :) Ska skaffa en stegräknare också någongång! Åhh ja fällperioder, usch!

Tror också att jag bara har sett en enda leonberger här i Växjö... Det kanske är den samma som vi har sett ^^ Jag har dock aldrig hälsat på en :( Dem verkar så gosiga! Ahh, ja, labradorer och retrievers ser man ofta. Jag har också sett en massa kamphundar. Inte för att jag har något emot kamphundar :) Dem är söta. Bara synd att dem hanmnar i fel händer så ofta...

Katja sa...

Det är kul och utmana sig själv med stegräknaren imellanåt ^^ Min stegräknare har bara två funktioner dock, steg och km. Annars finns det dom med både steg, km, kalori, klocka + timer om man skulle vilja ha det ^^

Jag håller med om det där angående katter! :-) Dock så ska du se Flinta. Jag har aldrig haft katt innan och blev positivt överraskad när jag hittade Flinta, han är oerhört sällskaplig för att vara just katt :-o Han är med en överallt, kan han inte sitta i ens knä, då ligger han gärna tätt brevid, eller så ligger han brevid på golvet. Han anpassar sig efter vad man själv sysslar med just då. Utomhus är han inte heller långt borta, han är gärna med i trädgården och sällskapar. På nätterna tycker han om att dela ens kudde och få en godnattpuss så han kan sova gott, han älskar att få pussar och kramar i ren allmänhet och spinner som ett sågverk. Han går utmärkt i koppel och jag har lyckats lära honom tass, high five och sitta fint. Haha! Det är nog ingen katt jag har X-D

Ja det är nog säkert samma Leonberger! :-D Jag vet att dom brukar ha utställning i Växjö där man får komma och kolla om man är intresserad av en specifik ras, dock vet jag inte exakt vart dom brukar hålla till, jag har velat gå och kolla så många gånger. Ska kolla upp lite närmare. Och även om det inte är dags riktigt än så har jag kollat vad det finns för olika typer av kennlar, dock så finns det inga här i Växjö vad jag sett såhär långt, närmast verkar vara i Jönköping och Skåne.

I övrigt vet jag faktiskt inte hur jag ska göra sen när det väl är dags, det enda jag vet är att jag gärna skulle vilja ta över en unghund, inte äldre än 1 år. Det händer ju att vissa kennlar omplacerar unghundar. Annars kanske man råkar springa in i en privatperson som inte kan ha sin Leonberger kvar. Jag är rätt öppen så länge hunden är frisk och mentalt stabil. Hur skulle du själv vilja göra? ^^
En annan hund som jag också tycker om är Berner Sennen. Om än inte så friska dock så där får dom ju ett stort minus :-/ Men fruktansvärt vackra och mysiga även dom.

Ja dom är också populära här, jag såg dom i betydligt större utsträckning förr dock, samma med Rottweiler, men dom försvann lite sådär spårlöst en dag. Rottisarna verkade inte riktigt vara mentalt stabila. Men visst är det så att såna hundar hamnar i fel händer som oftast då dom mest agerar som "statuspryl" :-/

Icewolf sa...

Jag vill bara ha en enkel och billig stegräknare så jag kan hålla koll på hur många steg jag har gått, så är jag nöjd! :)

Ååh, din katt verkar jättesöt! Jag önskar att Lucy vore likadan! :) Lucy gillar att vara med oss, fast helst inte för nära. Hon gillar t.ex inte att sitta i våra knä. Lite tråkigt, men vi försöker att vänja henne. Åhh jag gillar när katter vill vara tillsammans med en överallt! Det är så sött! :) Tog det lång tid att lära honom tricks? Haha din katt verkar vara mer hund än katt :)

Den uställningen verkar häftig! Vore kul att gå dit och kolla :) Vi har också kollat upp kennlar, och det är synd att det inte finns någon i Växjö.

Både jag och min sambo har alltid velat ha en hona, gärna som valp :)Så man verkligen kan uppfostra den ordentligt från början. Då jag bodde hemma hos mina föräldrar, så blev Viggo lite sådär uppfostrat på olika vis. Vilket inte är bra. Jag hade regler som att inte mata honom från bordet, gå fot när vi är ute på promenad och inte sova i sängen på natten m.m. Men mina föräldrar har varit lite snällare mot honom. Så nu är han sådär lite dominant i sitt beteende och morrar när man säger till honom. Så vi vill gärna ha en valp så vi kan uppfostra den ordentligt haha :) Men omplacering också bra! Det gillar jag också :) Åhh ja Berner Sennen ville jag också ha mycket innan! Dem är så fina! Men även om jag älskar många hundraser för utseendet så är det viktigast med just hur deras beteende är och att dem är friska. Och inte sådär helt avlade sönder, dem stackarna :(

Jag gillar rottweilers! Ville ha en sådan innan också :) Men just nu är det Leonberger som toppar listan! Ja tyvärr finns det många män som vill ha en kamphund bara för att verka coola och så, vilket är väldigt synd :(

Katja sa...

Hoppas hon vänjer sig vid och sitta i knät, hon är annars jätte fin Lucy! Min sambo tyckte att hon påminde om hans katt han har hemma hos hans föräldrar ^^ Anledningen varför han aldrig tog med henne när han flyttade är för att hon är uppväxt i ett stort hus med mycket utrymme, han själv flyttade just då till en liten lägenhen.
Flinta är väldigt matglad så det tog inte särskilt lång tid och lära honom tricksen! ^^

Hittar jag information om vart dom brukar hålla till här i Växjö med hundutställningar så hojtar jag!

Haha, jag känner igen mig i din beskrivning vad gäller dina föräldrar, jag hade det också så med Gandalf (som min hund hette) + mina föräldrar, det var jätte jobbigt! Så jag förstår att du hellre vill ha en valp som du kan fostra själv. Föräldrar alltså *suck* ;-) hehe!
Först kände jag att jag ville ha en hanhund, jag var rätt bergssäker på att det skulle bli det, men nu på senare år känner jag att det faktiskt kan kvitta, så länge hundens temperament går ihop med det jag önskar ha! :-)
Vad bra att du känner så, jag tycker också att det är viktigare med temperamentet än hundens utseende och sundhet! För det är nog så dom flesta män inte tänker, är nog därför dom slutar upp med dessa bullhundar och en och annan bångstyrig rottweiler för att dom ser så tuffa ut.

Rottweiler är jätte mysiga hundar, jag gillar brukshundar för då kan man syssla med träning och sånt! :-) Däremot ville jag nog ha en Schäfer mer. Min egen erfarenhet och uppfattning är den att just när det kommer till dressyr/träning så är Rottweiler "lite mer" och jobba med än en Schäfer. Schäfrar snappar upp saker lite fortare medans man får nöta lite mer med rottisen. Så du hade nog passat bättre med en rottis än vad jag gör ^^ Givetvis finns det ju alltid undantag, hundar är ju också individer. Så synd bara att Schäfer också tillhör kategorin "sönderavlade hundar", är nog helt omöjligt att få tag i en frisk och fin Schäfer. Dom flesta är som räkor på speed :-( Tur att Leonbergern hållt sig frisk och fin!

Icewolf sa...

Ja, det hoppas jag också :) Man hör så ofta andra kattägare säga hur deras katter älskar att sitta i deras och ibland sitta på deras axlar. Men Lucy vågar knappt peta på oss haha.

Ja, gör så :) Vore snällt! ^^

Haha ja, jag har sagt åt dem, men efter ett tag så är det samma visa igen ^^
Hanhundar är söta dem också! Man hör ofta att dem är lite gosigare än honor. Men det är något speciellt med honor :) Enda nackdelen är att när dem löper så kommer det blod överallt! Om man nu inte har en hundtrosa. Ja, eller hur :)

Schäfrar är fina! Speciellt dem heltvita! :) Och speciellt så är schäfervalpar så söta! Med deras stora öron som hänger neråt haha :)! Jag såg en dokumentär får några år sen om sönderavlade hundar. Och där fanns även schäfrar. Dem hade blivit så avlade att deras bakben och rygg var så låga. Allt för att det skulle se "fint" ut liksom. Man blir väldigt arg när man ser sådana avlare som bara avlar för att få den perfekta utställningsryggen och påstår att en normal schäfer är fel. *suck* Det var hemskt att se vissa hundraser få hemska kramper p.g.a deras skallar var för små för deras hjärnor. Men jag hoppas att du hittar en frisk schäfer i alla fall :)