måndag 7 maj 2012

Helg och film

Helgen är återigen över och som vanligt har det varit mysigt. men det börjar kännas lite tjatigt att skriva hur mysiga våra helger har varit. Och det var längesedan jag skrev om filmer. Och eftersom vi såg på en film nu i helgen så kan jag likabra skriva om den ;).

I helgen såg vi på en film som hette "Lake Mungo". Det är en fakedokumentär om en familj som berättar när de förlorade sin dotter under en picnic. Dottern som badade försvann i vattnet och dök aldrig upp igen. Polisen hittar senare dotterns kropp i floden.

Efter ett tag märker familjen att skumma saker händer hemma i hemmet.

Som sagt är detta en fakedokumentär. Den är filmad trovärdigt och skådespelarna är så bra att det knappt känns som om de agerar alls. Filmen är läskig och allt som handlar om det övernaturliga är alltid läskigt. För mig är det faktiskt nåt av det läskigaste som man kan se på film.

"Lake Mungo" känns sådär läskigt ryslig. Både jag och min sambo satt helspända med benen upp i stolarna. Ja, för mig är denna verkligen en av de läskigaste övernaturliga filmerna. Den delar plats med "Paranormal Activity", men "Lake Mungo" känns läskig på ett helt annat sätt. Den är mer simpel men samtidigt mycket mer krypande.

"Paranormal Activity" är dock också sjukt läskig. Det är bara synd att det har kommit en massa uppföljare som förklarar varför huvudpersonen i ettan är hemsökt o.s.v. Det förstör ju hela spänningen! Redan då man fick reda på att en tvåa skulle släppas så var jag väldigt skeptisk. Uppföljaren i sig var ingen uppföljare utan en film som utspelar sig innan ettan. Och det gick väl an. Men sedan släpptes en trea som utspelade sig innan "tvåan". Den var också helt okej. Och nu är det alltså så att det håller på att göras en fyra som ska släppas i år. Och hur ska det nu gå till? Det lär väl bli en riktig uppföljare denna gången som utspelar sig efter ettan. Såklart görs dessa filmer enbart för att de drar in så mycket pengar. Det är synd då ettan hade varit bäst enbart som en film där man själv får använda fantasin om hur och varför saker och ting händer. Men såklart ska man matas med en sked. Typiskt USA.

Allt detta kring spöken och annat övernaturligt är så sjukt spännande! Jag vill inte direkt säga att jag tror att spöken är folk som har dött eller liknande. Men jag tror att det finns något. Jag har själv suttit och klurat på vad dessa fenomen kan vara. Tänk om dessa "spöken" kommer från en annan dimension. Eller en parallell värld. De existerar i vår värld, fast parallellt. Och att de egentligen inte är döda människor utan levande varelser. Ja, det är svårt att förklara hur de skulle kunna påverka vår värld. Men tänk om! Eller så är det faktiskt döda människor som går omkring och är fast i vår värld. Det gör bara allt mer läskigt!

Jag själv har upplevt en massa oförklarligt när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Det skummaste var när jag och en gammal kompis satt i köket på kvällen. Jag satt och läste en dagstidning och hon satt och ritade. Framför mig stod det en tom cola-flaska. Helt plötsligt flyger flaskan ut mot golvet. Och då menar jag verkligen att den slungades och inte välte. Jag blev helt skärrad och glor på flaskan som ligger mitt i golvet i köket. Varken jag eller min kompis rörde flaskan. Det fanns inte heller något fönster som var öppen. Jag tog upp flaskan igen och knuffade ner flaskan till golvet, precis som om jag råkade välta den. Den ramlade bara ner och landade tätt intill bordet. Jag minns att jag testade ett par gånger bara för att klargöra att ingen av oss kunde råka slunga iväg flaskan. Så klart behöver det inte vara nåt övernaturligt. Men något skumt var det!

Dock, det läskigaste som någonsin har hänt mig var när jag var helt ensam hemma då jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar. Min mamma och pappa hade åkt till Jylland och skulle även till Tyskland och jag var ensam hemma i helgen tillsammans med vår hund Viggo. Det var på kvällen och jag satt i min säng och kollade på en film som gick på tv. Viggo satt i mitt knä och sov. Helt plötsligt ser jag någonting fara förbi mitt huvud i ögonfrån. Precis som ett ljus eller en blixt. T.o.m Viggo märkte av det och hoppade direkt ner på golvet och sprang ut i hallen och gnällde. Jag blev helt skraj och satte mig snabbt vid datorn och loggade in på msn för jag ville ha någon att chatta med så jag inte kände mig för ensam. Hela kvällen kändes annorlunda och jag kunde inte skaka av mig känslan att det fanns nåt i min närhet. Det blev inte lättare när jag skulle sova då jag verkligen var rädd och det kändes som om nån stod och glodde på mig hela tiden.

*ryser*

Såklart kan det vara vadsomhelst. Men det kändes lite skumt när även Viggo reagerade på direkten. Hade det varit ljus utifrån fönstret från t.ex en bil så hade varken jag eller han reagerat.

Som tur har man inte upplevt mer läskiga saker sen man flyttade till Växjö! Eller, jo, det enda skumma som jag nyligen har upplevt i vår lägenhet var att den vridbara knappen på microugnen skumt nog stod på low, fast att ingen av oss någonsin sänker den till low. Värt att nämna att under samma dag som det hände så hörde jag en himla massa skumma ljud i lägenheten när jag satt på toaletten. Trodde det var Lucy som antingen åt mat eller klöste sina klor. Men när jag kollade så låg hon och sov i soffan precis som hon gjorde innan jag gick på toa. Riktigt skumt! Ljudet kom definitivt från vår lägenhet och lät som nåt skrapande ljud. Usch.

Haha, bäst att jag slutar att skriva! Jag skrämmer bara upp mig själv!

Inga kommentarer: